The online election for the CATR Board of Directors 2022 is now open to all current members. The election runs from March 13 – March 27. Members will receive a Voter Key allowing them to vote via email. If you are a member and you have not received an email, please contact the Elections Officer, Matt Jones at mf.jones@utoronto.ca.
Les élections au conseil de l’ACRT 2022 est maintenant ouverte à tous les membres actuels. Les élections se tiendront du 13 mars au 27 mars. Les membres recevront par courriel une clé d’électeur leur permettant de voter en ligne. Si vous êtes membre et vous n’avez pas reçu de courriel, veuillez communiquer avec le directeur des élections, Matt Jones à mf.jones@utoronto.ca..
The CATR/ACRT requires a Board of Directors that includes one representative from each of the following geographical areas: Atlantic Region, Québec, Ontario, Prairie Region, Alberta and the Territories, and British Columbia. In addition, the Board will also include one francophone representative, two graduate student representatives, two Representatives at Large, and one Unaffiliated Scholar Representative.
Le conseil d’administration de l’ACRT compte un(e) représentant(e) pour chacune des régions géographiques suivantes : les provinces de l’Atlantique, le Québec, l’Ontario, les Prairies, l’Alberta et les Territoires, la Colombie-Britannique. À ces représentant(e)s s’ajoutent un(e) représentant(e) francophone, deux représentant(e)s des étudiant(e)s des cycles supérieurs, trois membres sans désignation régionale, ainsi qu’un(e) représentant(e) des chercheur(se)s sans affiliation institutionnelle.
Congratulations to the following members, who have been elected by acclamation!
Félicitations à ceux et celles élu(e)s par acclamation !
Vice-President | Vice-Président
Robin C. Whittaker, PhD is Associate Professor at St. Thomas University in Fredericton, NB (Wolastoqiyik, Wəlastəkewiyik / Maliseet) where he teaches dramatic literature. He is co-creator of the verbatim play no White Picket Fence (Talonbooks 2019), past Artistic Producer for Theatre St. Thomas (2014-19), and editor of Hot Thespian Action: Ten Premiere Plays from Walterdale Playhouse (Athabasca UP 2008). His articles appear in publications that include Theatre Research in Canada and Canadian Theatre Review. He is presently writing a book on nonprofessionalizing theatre. For CATR he has served on the Board since 2013 and conference committees since 2009.
Robin C. Whittaker, Ph.D., est professeur agrégé à l’Université St. Thomas à Fredericton, au Nouveau-Brunswick (Wolastoqiyik, Wəlastəkewiyik / Maliseet) où il enseigne la littérature dramatique. Il est co-créateur de la pièce textuelle no White Picket Fence (Talonbooks 2019), ancien producteur artistique pour Théâtre St. Thomas (2014-19) et éditeur de Hot Thespian Action: Ten Premiere Plays from Walterdale Playhouse (Athabasca UP 2008). Ses articles paraissent dans des publications telles que Recherches théâtrales au Canada et Canadian Theatre Review. Il écrit actuellement un livre sur le théâtre non professionnel. Pour l’ACRT, il siège au conseil d’administration depuis 2013 et aux comités de conférence depuis 2009.
Quebec Representative | Représentant du Québec
Liviu Dospinescu is a professor of Theatre Studies at the Department of Literature, Theatre and Cinema of the Université Laval (Québec, QC, Canada) since 2008. He holds a Ph.D. in Studies and Practices of Arts from the Université du Quebec à Montréal (UQAM), with a thesis on the “empty space and the enunciation strategies of the mise en scène of Samuel Beckett’s ‘television plays’.” He has promoted through numerous conferences and papers the concept of “phenomenological theatre” (2017) related to the “spectator’s absorption into the playing space,” seen as an immersive experience (on a psychological mode) into the theatrical fictional world.
Liviu Dospinescu is also interested in intercultural, interartistic and interdisciplinary forms, with a special focus in dance-theatre and ritual theatre. His recent research focuses on the form and functions of intercultural theatre: “Towards an Intercultural Genetics of the Theatre of the Balkans” (2013-2016) and “The Syrian Exodus in the Theatre of the Real: Towards a Social Rituality” (2017-2019), and “The representations of the human catastrophe at the beginning of the 21st century through rites of passage: social ritual or return to tragedy?” (2021-2026). Liviu Dospinescu has an artistic experience as theatre director, actor and author, often inspired by his research interests, developed and promoted as research theatre. At a research-creation level, he explored the Live Movie as an intermedia genre within the “Scenic Writings for Permeable Screens” research-creation project (2010-2012) that he directed at LANTISS – Laboratoire des nouvelles technologies de l’image du son et de la scène, Université Laval. This project contributed to the development of specific hyperrealist aesthetics and dramaturgy and of new specific modes of perception within two experimental multimedia productions, La Boîte and Sables vivants (2012). In 2019, he started a new research-creation project, Extra-Muros, to be staged in a ritual theatre form of expression, which explores, through an interdisciplinary and intercultural approach, the patterns of the myths of exodus and exile, from Greek ancient texts to contemporary ones, as well as their echoes in the recent history of forced population displacement and migration movements.
Liviu Dospinescu is associated researcher of the Interdisciplinary Circle of Phenomenological Research in Montreal, regular member of the Institut du patrimoine culturel (IPAC) de l’Université Laval and of the Communauté de recherche interdisciplinaire sur la vulnérabilité (CRIV), as well as member of the International Association of Theatre Critics (IATC) and of the Association Québécoise des critiques de théâtre (AQCT). He is also a correspondent member of the Académie du Var (France).
Détenteur d’un doctorat en études et pratiques des arts de l’UQÀM, avec une thèse portant sur l’espace vide et les stratégies de la mise en scène dans les «pièces pour la télévision» de Samuel Beckett, Liviu Dospinescu s’intéresse aux stratégies de production et de réception menant à l’expérience «immersive» spécifique au «théâtre phénoménologique», aux phénomènes interculturels et interdisciplinaires dans la performance contemporaine, aux formes contemporaines de théâtre politique, ainsi qu’aux effets de présence provoqués par l’échange de fictions entre espaces réels et espaces virtuels au théâtre et aux esthétiques et dramaturgies du «film vivant» qu’il a exploré à travers les créations expérimentales La Boîte et Sables vivants (2012). Liviu Dospinescu est également membre correspondant de l’Académie du Var.
Alberta and the Territories | Représentant de l’Alberta et les Territories
Justin A. Blum is Associate Professor of Drama at the University of Lethbridge, where he teaches courses in dramaturgy, theatre history, playwriting, and dramatic literature. His recent research and creative practice have focused on the translation and adaptation of pre-Naturalist and non-Naturalist drama for the contemporary stage, with performances of plays by Molière (Dalhousie), Marivaux (Bishop’s University), and from the Grand Guignol (University of Lethbridge). He holds a PhD (Drama, Theatre, and Performance Studies) from the University of Toronto, and MA (Performing Arts) from Washington University in Saint Louis, and BFA (Dramatic Writing) from New York University.
Justin A. Blum détient un doctorat de l’Université de Toronto, une maîtrise de l’Université Washington à Saint Louis et un Baccalauréat pratique en écriture dramatique de l’Université de New York. Il est actuellement Professeur Agrégé au Département d’art dramatique de l’Université de Lethbridge, où il enseigne la dramaturgie, l’histoire du théâtre, l’écriture dramatique et l’analyse de texte. Chercheur et artiste, Justin s’intéresse à la traduction et à l’adaptation de textes prénaturalistes et non-naturalistes pour la scène contemporaine. Ses récentes traductions de pièces de Molière, de Marivaux et du Théâtre du Grand-Guignol ont été produites dans des universités à travers le pays.
Unaffiliated Scholar Representative (1 position) | Représentant(e) des chercheurs/chercheuses sans affiliation institutionnelle (1 poste)
Jacqueline Taucar is a sessional instructor at Brock University and an artist-scholar. Her current work seeks to establish an archival infrastructure for documenting and preserving the primary materials and oral traditions that inform the design, creation, and performance of Toronto Caribbean Carnival costumes. Jacqueline builds “big mas” with Michelle Reyes, the designer and performer of Saldenah Carnival’s Queen mas. Their collaboration on “D’Rise of de Cherry Blossom” won the 2018 Ontario Science Centre Innovation in Mas’ Award. Her research on Toronto’s ethnocultural festivals has been published in CTR and most recently in Theatre and (Im)migration. Jacqueline also is a founding member and co-convenor of the CATR Scenography Working Group.
Jacqueline Taucar est chargée de cours à l’Université Brock et artiste-chercheuse. Son travail actuel vise à établir une infrastructure archivistique pour documenter et préserver les matériaux primaires ainsi que les traditions orales qui informent la conception, la création et la performance des costumes du Carnaval des Caraïbes de Toronto. Jacqueline construit des « big mas » avec Michelle Reyes, la créatrice et interprète du Queen mas du Carnaval de Saldenah. Leur collaboration sur D’Rise of Cherry Blossom leur a valu, en 2018, le prix Innovation in Mas’ du Centre des sciences de l’Ontario. Les recherches de Jacqueline sur les festivals ethnoculturels de Toronto ont été publiées dans CTR et, plus récemment, dans Theatre and (Im)migration. Elle est également membre fondatrice et coresponsable du groupe de travail sur la scénographie de l’ACRT.
Please note that as of the date of the election, the position of President remains open. We will continue to solicit applications for the position over the following weeks. Interested parties should contact Matt Jones at mf.jones@utoronto.ca.
NB : Jusqu’à maintenant, le poste du Président(e) n’est pas encore comblé(e). Le comité continuera d’accepter des nominations pour ce poste au cours des prochaines semaines. Les personnes intéressées peuvent contacter Matt Jones au mf.jones@utoronto.ca.
Elections are being held for the following positions:
Postes qui demeurent à combler par voie de vote des membres de l’ACRT :
Graduate Student Representative (1 position) | Représentant(e) des étudiant(e)s des cycles supérieurs (1 poste)
Taylor Marie Graham (she/her) is an award winning theatre artist and educator living in Cambridge, Ontario / Haldimand Tract. Both her creative and scholarly work often explores rural feminist identities and the decolonization of bodies in space. www.taylormariegraham.com
Taylor Marie Graham (elle) est une artiste de théâtre et éducatrice primée de Cambridge, Ontario / Haldimand Tract. Son travail créatif et académique explore souvent les identités féministes rurales et la décolonisation des corps dans l’espace. www.taylormariegraham.com
Alexandra Watt Simpson is a fourth year PhD candidate at York University in the faculty of Environmental and Urban change and a Toronto-based theatre artist and mask builder. Her dissertation research investigates (un)masking as a performance strategy and theoretical intervention to understand issues of visibility and power in pipeline debates. Alexandra is the co-Artistic Leader of Animacy Theatre Collective (ATC, animacytheatrecollective.com). ATC creates research-based and devised works and tells intersectional feminist stories that use humor and physicality to explore social justice themes.
Alexandra Watt Simpson est candidate au doctorat de quatrième année à l’Université de York à la faculté des changements environnementaux et urbains et artiste de théâtre et fabricant de masques basée à Toronto. Sa recherche de thèse porte sur le (dé)masquage en tant que stratégie de performance et intervention théorique pour comprendre les questions de visibilité et de pouvoir dans les débats sur les pipelines. Alexandra est la co-responsable artistique de Animacy Theatre Collective (ATC) (animacytheatrecollective.com). ATC crée des œuvres basées sur la recherche et conçues et raconte des histoires féministes intersectionnelles qui utilisent l’humour et la physicalité pour explorer les thèmes de la justice sociale.
Member-at-large (2 positions) | Membres sans désignation régionale (2 postes)
Deneh’Cho Thompson is a Dene director, actor and playwright and member of the Pehdzeh ki Nation. Currently in his final year of an MFA in Indigenous Theatre at the University of Alberta and has been appointed as an Assistant Professor in the Department of Drama at the University of Saskatchewan starting January 2020. At the University of Saskatchewan, he will oversee the wîcêhtowin Theatre Program, currently the only Indigenous theatre program housed in a Canadian university. Deneh’Cho’s research focuses on the development, naming, and centring of Indigenous acting pedagogy and Indigenous dramaturgies. The pedagogy work is extension of his MFA research and is continuous. Research into Indigenous dramaturgies has led to the formation of an Indigenous dramaturgies research group that hosted two national research gatherings in 2019. Research in this area is also continuous. Collectively, Dr. Lindsay Lachance (Indigenous Theatre at the National Arts Centre), Reneltta Arluk (Banff Centre for Arts and Creativity), Kenneth T. Williams (University of Alberta) and myself have created a multiyear research program that engages senior Indigenous theatre makers and academics, and mentors emerging theatre artists and scholars. Deneh’Cho is also engaged in the (re)storying of personal family archives focusing on healing, resilience, and Indigenous storywork (Archibald, 2008) as a pathway towards the creation of new works of theatre. His artistic practice focuses on new play development and Indigenous collaborations while centering the values of reciprocity, respect and reflexivity. Deneh’Cho’s recent acting credits include the world premieres of Iron Peggy, by Marie Clements, REDPATCH, by Sean Oliver Harris and Reas Calvert, and Thanks for Giving, by Kevin Loring. Directing credits include Institutionalized, by Kelsey Kanatan Wavey, The Girl Who was Raised by Wolverine (written by Deneh’Cho Thompson, and winner of the 2016 Fringe New Play Prize), and The Governor of the Dew by Floyd Favel. Deneh’Cho also teaches youth and community theatre workshops.
Deneh’Cho Thompson est un réalisateur « Dene », comédien et dramaturge des Premières Nations Pehdzeh ki des Territoires du Nord-Ouest. Il complète présentement sa maîtrise en beaux-arts portant sur le théâtre Autochtone à l’Université d’Alberta. En janvier 2020, il est nommé professeur adjoint du département de théâtre de l’Université de la Saskatchewan et coordonnateur du programme de théâtre wîcêhtowin. Sa pratique artistique se concentre autour du développement de nouvelles pièces, du théâtre Autochtone et de la pédagogie Autochtone qui inclue les valeurs de réciprocité, de respect et de réflexivité. Deneh’Cho a travaillé comme comédien lors des premières représentations mondiales d’« Iron Peggy », par Marie Clements, de « REDPATCH », par Sean Oliver Harris et Reas Calvert, et de « Thanks for Giving », par Kevin Loring. Il a travaillé comme réalisateur pour les pièces « Institutionalized » par Kelsey Kanatan Wavey, « The Girl Who was Raised by Wolverine », écrit par Deneh’Cho Thompson lui-même, et « The Governor of the Dew » par Floyd Favel. Deneh’Cho donne également des ateliers de théâtre aux jeunes et autres membres de la communauté.
Fraser Stevens is a Lecturer in Acting and Performance at Sheffield Hallam University in the United Kingdom. He currently serves as the Co-Chair of the Digital Dramaturgy Committee, and was formerly the Technical Director of, the CATR 2022 conference. A practitioner/scholar, Fraser is interested continuing his work on the online platform—TheatreAgora.ca—that was initiated by CATR and SQET. Fraser is a graduate of York University in Toronto, Aberystwyth University in Wales, and the University of Maryland and would add to the international perspectives already present in CATR.
Fraser Stevens est chargé de cours en interprétation et performance à l’université Sheffield Hallam au Royaume-Uni. Il est actuellement coprésident du comité de la dramaturgie numérique et était auparavant directeur technique du colloque l’ACRT 2022. Praticien et chercheur, Fraser souhaite poursuivre ses travaux sur la plateforme en ligne – TheatreAgora.ca – qui a été initiéepar l’ACRT et SQET. Fraser est diplômé de l’université York à Toronto, de l’université Aberystwyth au Pays de Galles et de l’Université du Maryland et ajouterait aux perspectives internationales déjà présentes dans l’ACRT.
Michelle MacArthur (she/her) is Assistant Professor at the School of Dramatic Art, University of Windsor. Her research focuses on four main, intersecting areas: equity in theatre, theatre criticism, contemporary Canadian theatre, and feminism and performance. Recent publications include the edited collections Voices of a Generation: Three Millennial Plays (Playwrights Canada Press, 2022) and Networked Feminisms: Activist Assemblies and Digital Practices (Lexington Books, 2021). She was lead researcher for the Equity in Theatre (EIT) initiative (2014-15), a national campaign focused on redressing gender inequities in the Canadian theatre industry. Michelle is an active member of CATR and currently chairs the O’Neill Prize subcommittee and the Nominations Committee. As a board member, she would focus on supporting CATR’s anti-racism and anti-oppression work and its mentorship initiatives (in addition to other board responsibilities such as conference planning).
Michelle MacArthur (elle) est professeure adjointe à l’École de l’Art de la Dramaturgie de l’Université de Windsor. Ses recherches portent sur quatre domaines principaux qui se recoupent : l’équité dans le théâtre, la critique théâtrale, le théâtre canadien contemporain, le féminisme et la performance. Parmi ses publications récentes, mentionnons Voices of a Generation: Three Millennial Plays (Playwrights Canada Press, 2022) et Networked Feminisms: Activist Assemblies and Digital Practices (Lexington Books, 2021). Elle a été chercheuse principale pour l’initiative Équité au Théâtre (ET) (2014-2015), une campagne nationale axée sur la correction des inégalités entre les sexes dans l’industrie théâtrale canadienne. Michelle est un membre actif de l’ACRT et préside actuellement le sous-comité du prix O’Neill et le comité des nominations. En tant que membre du conseil d’administration, elle se concentrerait sur le soutien du travail de lutte contre le racisme et l’oppression de l’ACRT et ses initiatives de mentorat (en plus d’autres responsabilités du conseil telles que la planification de conférences).
Any questions about this election can be addressed to the Elections Officer, Matt Jones: mf.jones@utoronto.ca
Toute question concernant ces élections peuvent être adressées au Responsable des élections, Matt Jones, au mf.jones@utoronto.ca