Atlantic Region | Région de l’Atlantique

  • Kailin Wright

Kailin Wright is an Associate Professor and award-winning teacher at St. Francis Xavier University. She is the author of Political Adaptation in Canadian Theatre, published by McGill-Queen’s Press in 2020, as well as a critical edition of Carroll Aikins’s The God of Gods: A Canadian Play and articles in Theatre Journal, Theatre Research in Canada, Canadian Theatre Review, Studies in Canadian Literature, and Canadian Literature. Kailin has been awarded to Association of Atlantic Universities (AAU) Distinguished Teaching Award as well as the StFX Outstanding Teaching Award. She currently holds a SSHRC grant for her research on motherhood in Canadian theatre. 

Kailin Wright est professeure agrégée et enseignante primée à l’Université Saint-Francis-Xavier. Elle est l’auteure de Political Adaptation in Canadian Theatre, publié par les presses McGill-Queen’s en 2020, d’une édition critique de The God of Gods: A Canadian Play de Caroll Aikins et des articles dans Theatre Journal, Recherches théâtrales au Canada, Canadian Theatre Review, Études en littérature canadienne et Littérature canadienne. Kailin a remporté deux prix d’excellence en enseignement, un de l’Association des universités de l’Atlantique et l’autre de l’Université Saint-Francis-Xavier. Elle a obtenu une subvention du CRSH pour son projet de recherche sur la maternité dans le théâtre canadien.

Ontario

  • Craig Walker

Craig Walker is Professor of Drama with cross-appointments in the Departments of English Literature and Cultural Studies at Queen’s University. A Fellow of the Royal Society of Canada, Craig served as the inaugural Director of Queen’s DAN School of Drama and Music until 2022, after serving as Head of the (former) Department of Drama. Since earning his doctorate at the University of Toronto, Craig has worked as a professional actor, director, and playwright and from 1997 to 2007 was the Artistic Director of Theatre Kingston. At Queen’s, he teaches theatre studies, directing, and acting. His numerous publications include his book The Buried Astrolabe (2001). 

Craig Walker occupe un poste de professeur de théâtre conjoint au sein des départements de littérature anglaise et d’études culturelles de l’Université Queen’s. Membre de la Société royale du Canada, Craig a été le premier directeur de l’École de théâtre et de musique DAN de l’Université Queen’s, poste qu’il a quitté en 2022. Il avait précédemment été directeur de l’ex-Département de théâtre. Depuis qu’il a obtenu son doctorat de l’Université de Toronto, Craig a travaillé comme acteur professionnel, metteur en scène et dramaturge. De 1997 à 2007, il a occupé le poste de directeur artistique du Théâtre Kingston. À l’Université Queen’s, il enseigne les études théâtrales, la mise en scène et le jeu. Parmi ses nombreuses publications, mentionnons son livre intitulé The Buried Astrolabe (2001).

Prairie Region / Région des Prairies

  • Jessica Riley

Jessica Riley is Associate Professor in the Department of Theatre and Film at the University of Winnipeg. Her research and teaching focus on theatre history and historiography, dramaturgy, and Canadian drama. Her work has been published in the Cambridge Companion to Canadian LiteratureCanadian Performance Histories and HistoriographiesPerforming the Intercultural CityLatina/o Canadian Theatre and Performance, and Canadian Theatre Review. Jessica is the editor of A Man of Letters: The Selected Dramaturgical Correspondence of Urjo Kareda.

Jessica Riley est professeure agrégé au Département de théâtre et de cinéma de l’Université de Winnipeg. Ses recherches et son enseignement portent sur l’histoire et l’historiographie du théâtre, la dramaturgie et l’art dramatique canadien. Son travail a été publié dans Cambridge Companion to Canadian LiteratureCanadian Performance Histories and HistoriographiesPerforming the Intercultural CityLatina/o Canadian Theatre and Performance et Canadian Theatre Review. Jessica a édité A Man of Letters: The Selected Dramaturgical Correspondence of Urjo Kareda.

British Columbia / Colombie-Britannique

  • Shelley Liebembuk 

Shelley Liebembuk (she/her) is an assistant professor in the Theatre program of the University of the Fraser Valley’s School of Creative Arts, located in Abbotsford, B.C. As an educator, Shelley’s focus is on praxis-based learning and inspiring creative and critical engagement in the studio and the seminar.

Shelley’s theatre scholarship is informed by her professional work as an actor and dramaturg. Her current research projects are on contemporary multilingual performance ensembles and acting pedagogy. She is a graduate of the Atlantic Theatre Company’s acting conservatory (NYC), holds a PhD from the Centre for Theatre & Performance Studies, at the University of Toronto, and completed a Hemispheric Institute supported post-doc at York University. She has previously taught acting and theatre courses at the University of Toronto, Centennial College, and Mount Allison University.

Shelley Liebembuk (elle/elle) est professeure adjointe dans le programme de théâtre de l’École des arts créatifs de l’Université de la Vallée du Fraser, située à Abbotsford en Colombie-Britannique. En tant qu’enseignante, Shelley se penche sur l’apprentissage basé sur la pratique et souhaite inspirer un engagement créatif et critique en atelier et en séminaire.La recherche sur le théâtre de Shelley est nourrie par son travail professionnel d’actrice et de dramaturge.

Ses projets de recherche en cours portent sur les ensembles de spectacles contemporains multilingues et sur la pédagogie du jeu. Elle est diplômée du conservatoire d’art dramatique de l’Atlantic Theatre Company de New York et elle détient un PhD du Centre d’études de l’art dramatique, du théâtre et de la performance de l’Université de Toronto. Elle a effectué un stage postdoctoral à l’Université York, financé par l’Hemispheric Institute. Elle a par le passé donné des cours d’art dramatique et de théâtre à l’Université de Toronto, au Collège Centennial et à l’Université Mount Allison.

Francophone Representative / Représentante francophone

  • Cassandre Chatonnier

A graduate of the spatial design program of the École Boulle in Paris, Cassandre Chatonnier moved to Quebec in 2008, where she specialized in set design in her bachelor’s degree in Design For The Theatre at Concordia University. Since graduating, she has worked as a set designer, researcher and teacher. With a background in interior design, Cassandre’s work is highly influenced by architecture. She is also interested in the actor’s relationship with space and the different ways in which space can inform design practice. She holds a Master’s degree in theatre from UQAM, which she obtained with honours. She also holds a PhD in Urban Studies (INRS). Her research focused on the relationship between Indigenous performance and the appropriation of space, and the co-creation of a methodology for rethinking urban public spaces through dance. She is currently working on the development of an inclusive Artificial Intelligence tool for public space planning with the UNESCO Chair in Urban Landscape. 

Diplômée de l’école Boulle en « design d’espace » (Paris), Cassandre Chatonnier s’est installée en 2008 au Québec, où elle a pu se spécialiser en scénographie de théâtre grâce au baccalauréat en « Design For The Theatre » de l’Université Concordia. Depuis sa graduation, elle travaille comme scénographe, chercheure et enseignante. De par sa formation en design d’intérieur, le travail de Cassandre est largement influencé par l’architecture. Elle s’intéresse aussi au rapport qu’entretient l’acteur avec l’espace ainsi qu’aux différentes façons dont celui-ci peut venir nourrir sa pratique de conceptrice. Elle détient une maîtrise en théâtre de l’UQAM sur ce sujet, obtenue avec la mention « excellent ». Elle possède également un doctorat en Études Urbaines (INRS), où elle s’intéresse au rapport entre performances autochtones et appropriation de l’espace, et à la co-création d’une méthodologie pour repenser les espaces publics urbains à travers la danse. Elle travaille aujourd’hui au développement d’un outil d’Intelligence Artificielle inclusif pour l’aménagement des espaces publics avec la chaire UNESCO en paysage urbain.

Representative-at-large / Membre sans désignation régionale

  • Amanda Attrell
  • Fraser Stevens

Amanda Attrell is a Sessional Lecturer at Glendon College, York University. She completed her Ph.D. in English at York University in 2021. Her work appears in Linda Griffiths (Playwrights Canada Press, 2018) and is forthcoming in Theatre Research in Canada. Her research weaves together Canadian theatre history, feminist historiographical revisioning, and archival research on playwrights in Canada. She joined the CATR and has been attending its conference since 2013. 

Amanda Attrell est chargée de cours au Collège Glendon de l’Université York. En 2021, elle a obtenu son doctorat en anglais de l’Université York. Elle a publié dans Linda Griffiths (Playwrights Canada Press, 2018) et publiera prochainement dans Recherches théâtrales au Canada. Situés à la croisée de l’histoire du théâtre canadien, de l’historiographie révisionniste féministe et de la recherche dans les archives, ses travaux portent sur les dramaturges au Canada. Depuis son adhésion à l’ACRT en 2013, elle a participé à ses différents colloques.

Fraser Stevens, Ph.D., is a Lecturer in Acting and Performance and Course Leader for the Foundation Year in the Humanities at Sheffield Hallam University in the UK. A practitioner/scholar, his scholarship focuses on the intersection of espionage, clandestine affairs and secrecy with theatre and performance. His practice-as-research considers contemporary creative and performance practices. Fraser recently co-edited Performance Research: Undercover (2022). His other publications have appeared in peer-reviewed journals and anthologies. Co-director of the theater company Almost Human, Fraser has presented his work in North America, Europe and the Middle East. For the past two years, Fraser has served on the TheatreAgora committee and has been involved in the digital dramaturgy and production of the CATR annual conference.

If elected to the position of member-at-large, Fraser will continue his efforts to develop TheatreAgora as a platform for theatre and performance scholarship, help streamline CATR’s digital infrastructure, aid ongoing equity efforts within the Canadian theatre and performance academic community, and help forge new international connections and initiatives.

Fraser Stevens, Ph.D., est maître de conférences en art dramatique et performance et responsable de la Foundation Year in the Humanities à l’université de Sheffield Hallam au Royaume-Uni. Praticien et chercheur, il s’intéresse à l’intersection de l’espionnage, des affaires clandestines et du secret avec le théâtre et la performance. Sa pratique en tant que chercheur s’intéresse aux pratiques contemporaines de création et de performance. Fraser a récemment coédité Performance Research: Undercover (2022). Ses autres publications sont parues dans des revues et des anthologies évaluées par des pairs. Co-directeur de la compagnie théâtrale Almost Human, Fraser a présenté son travail en Amérique du Nord, en Europe et au Moyen-Orient. Au cours des deux dernières années, Fraser a siégé au comité de TheatreAgora et a participé à la dramaturgie numérique et à la production pour le congrès annuel de l’ACRT.

S’il est élu au poste de membres sans designation régionale, Fraser poursuivra ses efforts pour développer TheatreAgora en tant que plateforme de recherche sur le théâtre et la performance, pour aider à rationaliser l’infrastructure numérique de l’ACRT, pour soutenir les efforts d’équité en cours au sein de la communauté universitaire canadienne du théâtre et de la performance, et pour aider à forger de nouvelles connexions et initiatives internationales.

Graduate Student representatives / Représentant(e) des étudiant(e)s des cycles supérieurs

  • Emily Clegg
  • Munia Debleena Tripathi
  • Arash Isapour
  • Jayna Mees

Emily Clegg is a full-time graduate student completing her Master of Arts in Applied Theatre at the University of Victoria. As an uninvited settler who resides on the traditional and unceded lək̓ʷəŋən peoples territory, the Songhees, Esquimalt & WSÁNEĆ nations land, Emily is committed to practicing decolonization in her applied theatre research. Currently, her research focus in applied theatre practices for mental wellness seeks to challenge how the university mental health system could better meet the needs of post-secondary students. Emily completed her Bachelor of Arts in 2020 at Brock University in Dramatic Arts and has since completed an artistic residency devising her play, Nasty Women

Emily Clegg est étudiante à la maîtrise à temps plein en théâtre appliqué à l’Université de Victoria. En tant que colonisatrice non invitée habitant sur les terres ancestrales et non cédées du peuple lək̓ʷəŋən, les nations Songhees, Esquimalt et WSÁNEĆ, Emily s’est engagée à mettre en pratique la décolonisation dans ses recherches théâtrales appliquées. Actuellement, elle étudie les pratiques du théâtre appliqué visant le bien-être psychologique afin de voir comment le système en matière de santé mentale des universités pourrait mieux répondre aux besoins de la population étudiante postsecondaire. Emily a obtenu son baccalauréat en art dramatique en 2020 à l’Université Brock et a depuis réalisé une résidence d’artiste pour la conception de sa pièce Nasty Women.

Munia Debleena Tripathi is an independent theatre-maker and a PhD candidate at the Centre for Drama, Theatre and Performance Studies, University of Toronto. Her research interests include contemporary Indian theatre, applied theatre, audience research and practice-as-research. Her first collection of plays in Bangla, Janla Khola Achhe, was published in 2018. She is committed to bridging gaps between scholarship and practice and to taking tiny steps towards a more equitable future. https://www.cdtps.utoronto.ca/people/directories/graduate-students/debleena-tripathi

Munia Debleena Tripathi est une créatrice de théâtre indépendante et une doctorante au Centre d’études de l’art dramatique, du théâtre et de la performance de l’Université de Toronto. Ses intérêts de recherche sont, entre autres, le théâtre indien contemporain, le théâtre appliqué, la recherche sur le public et la recherche-création. Son premier recueil de pièces en bengali, Janla Khola Achhe, a été publié en 2018. Elle veut établir des ponts entre la recherche et la pratique ainsi que se diriger, à petits pas, vers un avenir plus équitable. https://www.cdtps.utoronto.ca/people/directories/graduate-students/debleena-tripathi

Arash Isapour, PhD Candidate in Theatre History at the University of Victoria. Arash received his MA in Dramatic Literature from Soore University in Tehran. His MA thesis focused on the textual dramaturgy of Caryl Churchill and the emerging feminist drama in Iran. Specializing in Intercultural Theatre, Masculinity Studies, and Cultural studies, his research focuses on diasporic Voices in the Canadian Performing Arts. He is finishing his thesis project that considers the representation of Middle Eastern masculinities on Canadian stages and examines representations of Middle Eastern masculinities in the plays and/or productions of Marcus Youssef, Soheil Parsa, and Wajdi Mouawad. Arash recently received the 2022 Heather McCallum Scholarship. 

Arash Isapour est doctorant en histoire du théâtre à l’Université de Victoria. Il a obtenu une maîtrise en dramaturgie de l’Université Soore à Téhéran. Son mémoire portait sur la dramaturgie textuelle de Caryl Churchill et le théâtre féministe émergent en Iran. Spécialisé en théâtre interculturel, en études masculines et en études culturelles, Arash s’intéresse aux voix de la diaspora dans les arts de la scène canadiens. Il achève sa thèse sur la représentation des masculinités du Moyen-Orient sur les scènes canadiennes et sur les représentations des masculinités moyennes-orientales dans les pièces et/ou les productions de Marcus Youssef, Soheil Parsa et Wajdi Mouawad. Arash a récemment reçu la bourse Heather McCallum 2022.

Jayna Mees (she/her) is an artist-scholar who specializes in dramaturgy and devised theatre. Jayna is a PhD student in Theatre + Performance Studies at York University and holds an MA from the Centre for Drama, Theatre & Performance Studies at the University of Toronto, as well as a BA in Theatre from York University. Situated at the intersections between performance studies and critical disability studies, Jayna’s doctoral research examines access aesthetics, practices and politics within digital and virtual forms of immersive performance. Some recent projects include: accessibility coordinator for the SummerWorks Performance Festival (2021 -22), and assistant dramaturg for SpiderWebShow’s VR production of You Should Have Stayed Home (2022).

Jayna Mees (elle/elle) est une chercheuse-créatrice spécialisée en dramaturgie et en création théâtrale. Elle fait un doctorat en études du théâtre et de la performance à l’Université York, après avoir obtenu une maîtrise en arts du Centre d’études de l’art dramatique, du théâtre et de la performance de l’Université de Toronto et un baccalauréat en théâtre de l’Université York. Située au carrefour des études sur la performance et des études sur le handicap, la recherche doctorale de Jayna examine l’esthétique, les pratiques et les politiques en matière d’accès dans les formes numériques et virtuelles de la performance immersive. Parmi ses plus récents engagements, mentionnons son travail de coordonnatrice de l’accessibilité pour le SummerWorks Performance Festival (2021-2022) et de dramaturge adjointe pour la production SpiderWebShow’s VR de You Should Have Stayed Home (2022).