www.critical-stages.org
International Association of Theatre Critics
Association internationale des critiques de théâtre
27, rue Beaunier, 75014 Paris,France
www.aict-iatc.org
ISSN 2409-7411

Critical Stages/Scènes critiques is available online to the reader without financial, legal or technical barriers. Ιt is a a biannual (June/December). peer-reviewed journal fully committed to the Open Access Initiative. It  offers a platform for debate and exploration of a wide range of theatre and performance art manifestations from all over the world.

Critical Stages/Scènes critiques is indexed by SCOPUS, DOAJ,MIAR, ERIH Plus, DRJI, GOOGLE SCHOLAR, and listed in the ULRICH’s web Global Serials

CALL FOR PAPERS

[LE FRANÇAIS SUIT]

Issue 27 (June 2023)

Section: Critics on Criticism

Section Editor: Diana Damian Martin (UK/Ro)

To a certain degree, our entire future might depend on learning to listen, listen without assumptions or defenses – adrienne maree brown



The Critics on Criticism section of the Journal explores the intersections between cultures of critique and those of performance.

        The section is dedicated to examinations of contemporary criticism from artists, writers, scholars, curators and culture workers seeking to explore the politics, processes, modalities, poetics and coalitions of criticism.

        We are particularly interested in hearing from those who are engaged in decentering criticism, whose perspectives and voices have been under-represented, and who are engaged in rearticulations of what criticism can do, for who, where and how.

        We are also interested in hearing from those working at the intersection between criticism and other artistic processes – forms of writing, thinking, sounding out that might be adjacent to more visible platforms for criticism, from zines, podcasts and salons to side conversations, gatherings and other forms of sharing and listening.

         Other topics of interest include criticism at and across borders, criticism and communities, queer and trans approaches to criticism, as well as approaches to criticism that challenge established paradigms or ways of working.

        We welcome engagements with the digital format and invite contributors to think about access in their submissions, in light of the varied, international readership of the journal.

For June 2023 issue ideas, inquiries, abstracts and submissions are to be sent to Diana Damian Martin on diana.damian@cssd.ac.uk

Production Calendar for June 2023 publication:

Abstracts (250 words) and Bio (100 words) – December 30, 2022
Complete Articles (between 4000 and 5000 words) – February 1, 2023
Peer-Review Process – February-March 2023
Second Draft based on Reviews’ Comments – April 2023
Technical Editing –May 2023
Publication Date – June 2023
——————————————————————————

We are open to articles in English and French.


Submission Guidelines / Soumission d’articles
http://www.critical-stages.org/submission-guidelines/

Style Sheet for Critical Stages / Protocole abrégé de Scènes critiques
http://www.critical-stages.org/style-sheet-for-critical-stages/
critiques

———————————–

Dossier du N 27 (Juin 2023)

Les critiques sur la critique

Responsable : Diana Damian Martin (R-U/Ro) 

À un certain niveau, tout notre avenir pourrait dépendre de l’apprentissage de l’écoute, d’écouter sans suppositions ni défenses – Adrienne Maree Brown


Le dossier Critiques sur la critique de la revue Critical Stages/Scènes critiques  (www.critical-stages.org) explore les points de rencontre entre les cultures de la critique et celles de la représentation.

        Ce dossier sera consacré à l’examen de la critique contemporaine chez des artistes, des écrivains, des curateurs et des travailleurs culturels, hommes ou femmes, cherchant à explorer les politiques, les processus, les modalités, la poésie et les coalitions de la critique.

        Ce qui nous intéresse particulièrement, c’est d’écouter les personnes engagées dans un décentrement de la critique, dont les perspectives et les voix ont été sous-représentées, et qui sont engagées dans la reformulation de ce que la critique peut faire, pour qui, où et comment.

        Nous aimerions aussi entendre ceux et celles qui œuvrent au carrefour entre la critique et d’autres processus artistiques : les formes d’écriture, de pensée, de résonance pouvant se situer près de lieux d’expression plus visibles de la critique, des périodiques, balados et salons jusqu’aux conversations parallèles, aux rencontres et à d’autres formes de partage et d’écoute.

        D’autres sujets d’intérêt pourraient porter sur la critique aux frontières ou au-delà, sur critique et communautés, sur les approches queer et trans de la critique, ainsi que sur la critique contestant les paradigmes établis ou les manières de travailler.

        Nous acceptons les propositions en format numérique et invitons les collaborateurs et collaboratrices à réfléchir à ce qu’elles soient accessibles en tenant compte du lectorat varié, international, de la revue.

Pour envoyer des idées, des demandes, des résumés et des propositions d’articles pour le numéro de juin 2023, prière de s’adresser à Diana Damian Martin à diana.damian@cssd.ac.uk

Calendrier de production pour parution en juin 2023 :

Résumés (250 mots ou 1500 signes) et bio (100 mots ou 600 signes) – 30 décembre 2022
Articles complets (entre 4000 et 5000 mots, soit 64 000-80 000 signes) – 1er février 2023
Processus de révision par les pairs – février-mars 2023
Deuxième version après révision – avril 2023
Mise en ligne –mai 2023
Parution – juin 2023
——————————————————————————

Nous accueillons les articles en français ou en anglais.


Soumission d’articles
http://www.critical-stages.org/submission-guidelines/

Protocole abrégé de Scènes critiques
http://www.critical-stages.org/style-sheet-for-critical-stages/