Robert G. Lawrence Scholarship/
La bourse Robert G. Lawrence

DEADLINE: 30 September 2023
Committee Chair: Emily Rollie (she/her)

(le français suit)

The Robert G. Lawrence Scholarship was established in 2016 by CATR, with the generous support of Mrs. Robert G. Lawrence, to honour the memory and contribution of a valued member and friend of the Association. The scholarship is non-restrictive in research area; it can be awarded for projects that situate theatre or performance in international or transnational contexts or for projects that focus on Canadian theatre or performance, including pre- and post-Confederation, Indigenous, intercultural, and diasporic theatre or performance. To learn more about Robert Lawrence's contributions to the association and field, please read the following tribute.

The Lawrence Scholarship carries a value of $500. It may be awarded to one or more applicants in a given year.

Eligibility

The final outcome of projects eligible for the Lawrence Scholarship is non-restrictive. (It may be a doctoral dissertation, proposed publication, or a new or on-going research initiative). Graduate students and emerging scholars (within five years of completion of a PhD or MFA, not holding a tenure track position) are particularly encouraged to apply.

Application Process & Criteria

Candidates are asked to submit the following:

1. A letter (1 to 2 pages) describing the project for which assistance is required. The letter should define the scope and objectives of the project, outline how the funding will be used to assist in the project, describe the research methodology to be used and research timelines, and briefly explain how the project contributes to the aims and objectives of the Association. The letter must indicate which of the scholarships the candidate would like to be considered for. Candidates are welcome to apply for both scholarships and to use the same application for both.

2. A detailed project budget outlining all anticipated costs. Successful applications will provide a clear indication of exactly how scholarship funds will be used. Please include information concerning other funding anticipated or received; however, note that additional funding is not a prerequisite for either award.

3. A current curriculum vitae.

4. One reference letter, sent directly to the Committee Chair by the application deadline. These letters should comment on the project and on the candidate’s scholarly achievements, and research potential.

Proposals will be assessed on the basis of their potential contributions to the study of theatre and performance as outlined in the aims and objectives of the Association, their feasibility, and the clarity of their objectives and methodology.

Applications should be sent as .doc or .pdf attachments to Emily Rollie. The committee encourages questions in advance of the application deadline.

***

La date limite du dépôt : 30 Septembre 2023
La presidente du comité : Emily Rollie

La bourse Robert G. Lawrence a été créée en 2016 par l’ACRT, avec le généreux concours de madame Lawrence, pour honorer la mémoire et l’apport de l’un des plus estimés membres et amis de l’Association. La bourse n’est pas restreinte aux recherches menées dans un champ en particulier. Elle peut être attribuée à des projets situant le théâtre ou la performance en contexte international ou transnational tout autant qu’à des projets centrés sur l’art dramatique au Canada, par exemple avant ou après la Confédération, des thématiques indigènes, interculturelles ou mettant en scène des diasporas.

La bourse Robert G. Lawrence a une valeur de $500. La bourse peut être accordée à plus d’un candidat la même année.

Admissibilité

Les résultats de recherche ne sont pas restrictifs : il peut s’agir d’une thèse de doctorat, d’un article soumis pour publication ou d’un projet de recherche nouveau ou en cours. Les étudiants des cycles supérieurs et les nouveaux chercheurs (dans les cinq premières années suivant l’obtention de leur doctorat ou de leur maîtrise et n’étant pas titulaire d’un poste menant à une permanence) sont particulièrement invités à postuler.

Procédure et Critères de candidature Les candidatures seront évaluées en fonction de leur contribution potentielle à l’étude du théâtre et de la performance, telle que décrite dans les buts et objectifs de l’Association, ainsi qu’en fonction de leur faisabilité et de la clarté des objectifs et de la méthodologie.

Les candidats doivent soumettre les éléments suivants :

1. Une lettre (1 à 2 pages) décrivant le projet pour lequel un soutien financier est demandé. La lettre doit définir l’étendue et les objectifs du projet, exposer comment les fonds seront utilisés en appui au projet, décrire la méthodologie de recherche et l’échéancier, expliquer brièvement l’apport de la recherche aux buts et objectifs de l’Association et indiquer pour quel prix la candidature doit être examinée. Les candidats peuvent soumettre leur projet aux deux prix en utilisant le même dossier.

2. Un budget détaillé listant toutes les dépenses prévues. Le projet choisi aura exposé clairement comment l’argent sera utilisé. Veuillez également mentionner les autres fonds attendus ou reçus pour le projet, bien qu’un financement indépendant ne soit pas exigé pour aucun des prix.

3. Un curriculum vitae à jour.

4. Une lettre de référence envoyée directement à la presidente du comité de sélection au plus tard le date limite du dépôt des candidatures. Cette lettre doit discuter du projet ainsi que des accomplissements et du potentiel en recherche du candidat.

Veuillez envoyer vos dossiers en format .doc ou .pdf à Emily Rollie. Le comité accepte les questions des candidats avant la date limite de candidature.


2022 Winner: 

Francis Matheu for their project, a production of Caryl Churchill’s Vinegar Tom, to be produced in Feb 2023. Matheu’s project attempts to extend Churchill’s work to address contemporary considerations of gender, race, and other identities within the play, and the Lawrence Scholarship will support Matheu’s preparatory research and a planned paper to consider “how society’s past copes with disinformation and red-tagging of people in parallel to past and current events mirrored in the play.” The committee was eager to support creative and applied research projects like Matheu’s. Congratulations, Francis!

2022 Lawrence Scholarship Committee: Emily Rollie (Chair), Lindsay Lachance, David Geary


Past Winners

2021

Natasha Visosky
Natasha’s project takes up the important consideration of the relationship between theatre and mental health, bringing in considerations of immersive theatre, Artaud’s Theatre of Cruelty, and neurocognition. In addition to the project’s timely exploration of mental health and performance, the committee was particularly impressed by the support Natasha has in her recommenders and mentors who spoke to not only the importance of her project but also her voice and presence in our field.

Rémi Labrecque
Rémi’s research focuses on the representation of alterity in Fransaskois, and the project we hope to help support with the Lawrence Scholarship involves, in part, facilitating a roundtable discussion with a diverse group of playwrights working in a minority francophone context, which will then consider the ways in which minorities are represented on the stage in Western Canadian francophone theatre, the importance of diversity, inclusion and equity in the performing arts and the integration of marginalized voices in dramatic expression.

2020 - Patricia-Anne Blanchet

2019 - Mathilde Perallat - for her research in to the alternative circus scene in Montreal, considering elements of social circus on an alternative and localized level.

2018 - Natalie Doonan

2017 - Seika Boye

2016 - Aaron Franks