Candidates for the CATR/ACRT Board of Directors – Election 2025 | Candidat(e)s au Conseil d’administration de l’ACRT – Élections 2025

Vice-President  | Vice-Présidente

  • Kailin Wright

Kailin Wright is an Associate Professor and award-winning teacher at St. Francis Xavier University. She is the author of Political Adaptation in Canadian Theatre, published by McGill-Queen’s Press in 2020, as well as a critical edition of Carroll Aikins’s The God of Gods: A Canadian Play and articles in Theatre Journal, Theatre Research in Canada, Canadian Theatre Review, Studies in Canadian Literature, and Canadian Literature. Kailin has been awarded to Association of Atlantic Universities (AAU) Distinguished Teaching Award as well as the StFX Outstanding Teaching Award. She currently holds a SSHRC grant for her research on motherhood in Canadian theatre. 

Kailin Wright est professeure agrégée et enseignante primée à l’Université Saint-Francis-Xavier. Elle est l’auteure de Political Adaptation in Canadian Theatre, publié par les presses McGill-Queen’s en 2020, d’une édition critique de The God of Gods: A Canadian Play de Caroll Aikins et des articles dans Theatre Journal, Recherches théâtrales au Canada, Canadian Theatre Review, Études en littérature canadienne et Littérature canadienne. Kailin a remporté deux prix d’excellence en enseignement, un de l’Association des universités de l’Atlantique et l’autre de l’Université Saint-Francis-Xavier. Elle a obtenu une subvention du CRSH pour son projet de recherche sur la maternité dans le théâtre canadien.

Atlantic Region | Région de l’Atlantique

  • Stephanie Dotto

Stephanie Dotto is currently the McCain post-doctoral fellow in drama at Mount Allison. As a former post-doctoral fellow at St. Thomas University, she co-wrote and directed Winter’s Tales, an intergenerational verbatim theatre piece about older people’s experiences of winter sport. She has a PhD in Canadian Studies from Trent University and ran the Toronto-based theatre collective De-Railed, which created plays with marginalized youth that connected their own personal stories with stories in Canadian history. 

Stéphanie Dotto est actuellement boursière postdoctorale McCain en théâtre à l’Université Mount Allison. Ancienne boursière postdoctorale à l’Université St. Thomas, elle a coécrit et mis en scène Winter’s Tales, une pièce de théâtre documentaire intergénérationnelle sur les expériences des aînés dans les sports d’hiver. Elle détient un doctorat en études canadiennes de l’Université Trent et a dirigé De-Railed, un collectif théâtral basé à Toronto qui créait des pièces avec des jeunes marginalisés, reliant leurs histoires personnelles à des récits de l’histoire canadienne.

Ontario

  • Julija Pesic

Julija Pesic is a recent PhD graduate of the University of Toronto. Her research and teaching focus is an interdisciplinary approach to drama/theatre/performance studies and digital media within the post-socialist cultural context. Her doctoral dissertation, Cultural Specificity, Global Dynamics: The Performance Art of Marina Abramovicì, explores and defines the successful repositioning strategy that allowed the contemporary artist Marina Abramovicì to shift herself from a radical artist in her socialist Yugoslav and Balkan "home" into an artistic celebrity while prospering in the globalized neoliberal economy. Julija is also an alumna of Harvard University's Mellon School of Theatre and Performance Research. Before immigrating to Canada, she graduated and earned a master's degree in South Slavic Literature and Languages, as well as Balkan cultures at the University of Belgrade's Faculty of Philology.

Julija Pesic a récemment obtenu son doctorat à l’Université de Toronto. Ses recherches et son enseignement se concentrent sur une approche interdisciplinaire de l’art dramatique, du théâtre, des études de la performance et des médias numériques dans le contexte culturel postsocialiste. Sa thèse de doctorat, intitulée Cultural Specificity, Global Dynamics: The Performance Art of Marina Abramovicì, analyse la stratégie de repositionnement utilisée par l’artiste contemporaine Marina Abramovicì pour passer du statut d’artiste radicale dans sa mère patrie, la Yougoslavie socialiste des Balkans, à celui de célébrité artistique, tout en réussissant dans l’économie néolibérale mondialisée. Julija est également diplômée de la Mellon School of Theatre and Performance Research de l’Université Harvard. Avant d’immigrer au Canada, elle a obtenu un baccalauréat, puis une maîtrise en littérature et langues slaves méridionales ainsi qu’en cultures balkaniques à la Faculté de philologie de l’Université de Belgrade.

Prairie Region / Région des Prairies

  • Sara Schroeter

Sara Schroeter is an Associate Professor in the Faculty of Education at the University of Regina, where she teaches drama, literacy, and anti-racist education classes in English and French. Her research in applied theatre exploring youth discourses, counternarrative, multimodal literacies, and social justice pedagogies has been published in Race, Ethnicity and Education, The Journal of Adolescent and Adult Literacy, Social Justice, ArtsPraxis, and Theatre Research in Canada. 

Sara Schroeter est professeure agrégée en didactique de l’art dramatique à la Faculté d’Éducation de l’Université de Régina où elle enseigne des cours de didactique des arts, de littéracies et de pédagogies anti-racistes en français et en anglais. Ses recherches portant sur le théâtre appliqué et explorant les discours de jeunes, les littéracies multimodales et les pédagogies axées sur la justice sociale ont été publié dans Contextes et didactiques, The Journal of Adolescent and Adult Literacy, Social Justice, ArtsPraxis et Recherches théâtrales au Canada.

British Columbia / Colombie-Britannique

  • Shahrooz Yousefian

Shahrooz Yousefian is an Iranian associate professor, dramaturg, and playwright in Vancouver, specializing in drama and theater. He serves on the advisory board of the Journal of Arab Stages, Martin E. Segal Theatre Center, New York. NYU published his book, edited by Marvin Carlson, on the adaptation dramaturgy of Persian indigenous performances, titled Ta’ziyeh(2023). He has been a member of the International Federation of Theatre Researchers (IFTR) since 2012 and is also part of the American Theatre and Drama Society (ATDS). In 2020 and 2022, he was recognized as an outstanding lecturer at Tarbiat Modares University in Tehran, Iran. He is interested in dramaturgy and the dramatic adaptation of classical and modern Iranian literary texts. Shahrooz received awards from the National Center of Iranian Theater Critics in 2014 and 2016, and he is a founding member of the Scientific Association of Dramatic Literature of Iran. In addition to writing plays, he has published several articles in reputable academic journals. His most recent co-authored book, Meta-historiography in Iranian Drama, was published in 2023.

Shahrooz Yousefian est professeur agrégé spécialisé en art dramatique et en théâtre, un dramaturge et auteur dramatique iranien établi à Vancouver. Il siège au conseil consultatif de la revue Arab Stages du Martin E. Segal Theatre Centre de New York. En 2023, il a publié, en collaboration avec Marvin Carlson, un livre intitulé Ta’ziyeh : Ten Contemporary Indigenous Plays from Iran aux presses de l’Université de New York sur l’adaptation dramaturgique des spectacles indigènes persans. Il est membre de la Fédération internationale pour la recherche théâtrale depuis 2012 et fait également partie de l’American Theatre and Drama Society. En 2020 et 2022, il a été reconnu comme chargé de cours exceptionnel à l’Université Tarbiat Modares de Téhéran, en Iran. De plus, il a reçu des prix octroyés par le Centre national des critiques de théâtre iraniens en 2014 et 2016. Il s’intéresse à la dramaturgie et à l’adaptation dramatique de textes littéraires iraniens classiques et modernes. Shahrooz est membre fondateur de l’Association scientifique de littérature dramatique d’Iran. En plus d’écrire des pièces de théâtre, il a publié plusieurs articles dans des revues universitaires réputées. Enfin, il est coauteur du livre Meta-historiography in Iranian Drama publié en 2023.

Francophone Representative / Représentante francophone

  • Cassandre Chatonnier

A graduate of the spatial design program of the École Boulle in Paris, Cassandre Chatonnier moved to Quebec in 2008, where she specialized in set design in her bachelor’s degree in Design For The Theatre at Concordia University. Since graduating, she has worked as a set designer, researcher and teacher. With a background in interior design, Cassandre’s work is highly influenced by architecture. She is also interested in the actor’s relationship with space and the different ways in which space can inform design practice. She holds a Master’s degree in theatre from UQAM, which she obtained with honours. She also holds a PhD in Urban Studies (INRS). Her research focused on the relationship between Indigenous performance and the appropriation of space, and the co-creation of a methodology for rethinking urban public spaces through dance. She is currently working on the development of an inclusive Artificial Intelligence tool for public space planning with the UNESCO Chair in Urban Landscape. 

Diplômée de l’école Boulle en « design d’espace » (Paris), Cassandre Chatonnier s’est installée en 2008 au Québec, où elle a pu se spécialiser en scénographie de théâtre grâce au baccalauréat en « Design For The Theatre » de l’Université Concordia. Depuis sa graduation, elle travaille comme scénographe, chercheure et enseignante. De par sa formation en design d’intérieur, le travail de Cassandre est largement influencé par l’architecture. Elle s’intéresse aussi au rapport qu’entretient l’acteur avec l’espace ainsi qu’aux différentes façons dont celui-ci peut venir nourrir sa pratique de conceptrice. Elle détient une maîtrise en théâtre de l’UQAM sur ce sujet, obtenue avec la mention « excellent ». Elle possède également un doctorat en Études Urbaines (INRS), où elle s’intéresse au rapport entre performances autochtones et appropriation de l’espace, et à la co-création d’une méthodologie pour repenser les espaces publics urbains à travers la danse. Elle travaille aujourd’hui au développement d’un outil d’Intelligence Artificielle inclusif pour l’aménagement des espaces publics avec la chaire UNESCO en paysage urbain.

Member of the Committee on Conduct / Membre du Comité de déontologie

  • Signy Lynch
Signy Lynch is is an Assistant Professor in English & Drama at the University of Toronto Mississauga. Her research interests include contemporary intercultural, diasporic, and Black theatres in Canada; audience research; and theatre criticism. She is also a graduate faculty member at UofT’s Centre for Drama, Theatre, and Performance Studies, and co-director of the Centre for Spectatorship and Audience Research (centreforspectatorship.com). 

Signy Lynch est professeure adjointe en anglais et en théâtre à l’Université de Toronto à Mississauga. Ses recherches portent sur les théâtres contemporains interculturels, diasporiques et noirs au Canada, la recherche sur le public, ainsi que la critique théâtrale. Elle est également membre du corps professoral de l’École supérieure d’études en théâtre, en dramaturgie et en performance de l’Université de Toronto, et co-directrice du Centre for Spectatorship and Audience Research (centreforspectatorship.com).

Representative-at-large / Membre sans désignation régionale

  • Sheetala Bhat 
  • Heunjung Lee

Sheetala Bhat is an Assistant Professor at the Department of English at York University in Toronto.  She specializes in South Asian theatre and politics, South Asian diasporic theatre in Canada, and Indigenous theatre in Canada. I am currently the co-convenor of the Performance and Migration working group at the International Federation for Theatre Research (IFTR) and at the Canadian Association for Theatre Research (CATR).

Sheetala Bhat est professeure adjointe au Département d’anglais de l’Université York à Toronto. Elle se spécialise dans les trois domaines suivants : théâtre et politique sud-asiatiques, théâtre de la diaspora sud-asiatique au Canada et théâtre autochtone au Canada. Elle est actuellement coresponsable des groupes de travail Performance et migration de la Fédération internationale pour la recherche théâtrale et Performance, migration et nationalisme de l’Association canadienne de recherche théâtrale.

Heunjung Lee is a SSHRC Postdoctoral Fellow at the School of Creative and Performing Arts at the University of Calgary. Her postdoctoral project, "Moving through Dementia" (2025-2027), aims to develop a culturally responsive movement program to support embodied identity and memory of East Asian older adults living with dementia in Alberta. She earned her Ph.D. in Performance Studies from the University of Alberta in 2024. Her interdisciplinary research examines cultural constructs of aging narratives in theatre and performance and inclusive and accessible dramaturgy that empowers older performers. Dr. Lee’s work has been published in Theatre Research in Canada, Contemporary Theatre Review, Performance Research, and several scholarly anthologies, including the forthcoming Late Stage: Theatrical Perspectives on Age and Aging. In addition to her research, she serves on the editorial teams of TRIC/RTAC and Age, Culture, and Humanities.

Heunjung Lee est Chercheuse Postdoctorale du CRSH dans la Faculté des Beaux-Arts à l’Université de Calgary. Dans son projet postdoctoral, « Moving through Dementia [Se Déplacer par la Démence] » (2025-2027), elle a l’intention de développer une programme de mouvement culturellement réactive pour les personnes âgées Asiatiques de l’Est qui vivent avec la démence en Alberta pour soutenir l’identité et la mémoire habitée. Elle a gagné son doctorat des Études de Performance à l’Université de l’Alberta en 2024. Sa recherche interdisciplinaire étudie des discours culturels de vieillissement dans le théâtre et la prestation et la dramaturgie inclusive et aménagée qui émancipe les acteurs âgés. L’œuvre de Dr. Lee a été publiée dans Recherches théâtrales au Canada (RTAC), Contemporary Theatre Review, Performance Research, et plusieurs anthologies scolaires, y compris Late Stage : Theatrical Perspectives on Age and Aging (à paraître). Outre sa recherche elle siège au comité de rédaction pour RTAC/TRIC et Age, Culture, and Humanities.

Graduate Student representatives / Représentant(e) des étudiant(e)s des cycles supérieurs

  • Nicola Sibthorpe 
  • Isaiah Phillip Smith
  • Ihuoma Okorie

Nicola Sibthorpe is a PhD student at Université de Montreal where she is working on a thesis examining courtly love dynamics in contemporary sapphic fiction. Nicola has an English and Creative Writing M.A. From Concordia University where she wrote about the intersection of queer and neurodivergent performative identities in autofiction. She is also a full-time English literature teacher at Champlain College.

Nicola Sibthorpe examine la dynamique de l’amour courtois dans la fiction saphique contemporaine dans le cadre de son doctorat à l’Université de Montréal. Nicola est titulaire d’une maîtrise en anglais et en création littéraire de l’Université Concordia, portant sur les éléments communs aux identités performatives queer et neurodivergentes dans l’autofiction. Elle enseigne également la littérature anglaise à temps complet au College Champlain.

Isaiah Phillip Smith is a committed scholar with a strong academic foundation, earning a bachelor's degree from Olabisi Onabanjo University, Nigeria, and a master's degree from the University of KwaZulu-Natal, South Africa, where he studied African international students' behaviour regarding HIV/AIDS responses. Currently pursuing a PhD in Visual and Performing Arts at Durban University of Technology, his research explores theatre’s role in promoting climate change awareness in South Africa. His work reflects his dedication to interdisciplinary research, community engagement, and using the arts to address global challenges, demonstrating a strong commitment to academic excellence and social impact.

Isaiah Phillip Smith est un chercheur engagé, doté d’un solide bagage universitaire. Il a obtenu une licence à l’Université Olabisi Onabanjo, au Nigeria, et une maîtrise à l’Université de KwaZulu-Natal, en Afrique du Sud, qui portait sur le comportement de la population étudiante étrangère africaine face au VIH/sida. Il poursuit actuellement un doctorat en arts visuels et en arts du spectacle à l’Université de technologie de Durban, sur le rôle du théâtre dans la sensibilisation au changement climatique en Afrique du Sud. Son travail, qui reflète l’importance qu’il accorde à la recherche interdisciplinaire et communautaire ainsi qu’à l’utilisation des arts pour relever les défis mondiaux, est le fruit de son engagement en faveur de l’excellence universitaire et d’une recherche ayant un impact social.

Ihuoma Okorie, Ph.D. is a lecturer in the Department of Theatre and Performing Arts, Bayero University, Kano, Nigeria where she conducts research, and teaches. Her research interests are in the areas of Playwriting, Scriptwriting, and Directing. She also has two plays in print titled Heed (2020) and Soiled Hands (2024). Ihuoma has published extensively in reputable local, and International Journals. She is a member of the Society of Nigerian Theatre Artists (SONTA), a fellow of Global Arts in Medicine (GAiMF), and a Member, Teachers Registration Council of Nigeria (MTRCN). She has a penchant for writing, teaching and learning.

Ihuoma Okorie (PhD) est maître de conférences au Département de théâtre et d’arts du spectacle de l’Université Bayero de Kano, au Nigeria. Ses recherches portent sur l’écriture dramatique, la rédaction de scénarios et la mise en scène. Elle a publié deux pièces de théâtre intitulées Heed (2020) et Soiled Hands (2024) ainsi que de nombreux articles dans des revues locales et internationales réputées. Elle est membre de la Society of Nigerian Theatre Artists, de Global Arts in Medicine et du Teachers Registration Council of Nigeria. Elle a un penchant pour l’écriture, l’enseignement et l’apprentissage.