President / Présidence

Professor Yana Meerzon teaches for the Department of Theatre, University of Ottawa. Her research interests are in drama and performance theory, and theatre of migration and nationalism. For more information see: https://uniweb.uottawa.ca/members/270. Yana has been a member of CATR/ACRT since 2000; she has co-chaired the 2015 conference organizing committee, and sat on the 2014 and 2019 committees as well. Between 2015 and 2017, she served as Scholarly Awards Coordinator, and in 2020 she co-chaired Jean-Cléo Godin Award/ Le prix Jean-Cléo Godin committee. In the position of CATR/ACTR President Yana will continue to uphold high professional and ethical standards as specified by the CATR Statement of Values and Code of Conduct. During her mandate, Yana plans to work on diversifying our organization further, supporting emerging scholars and artists, and seeking ways to disseminate academic and artistic knowledge more democratically, i.e. reaching out to remote communities and making digital technologies and internet better serve our rapidly changing ways of communication and making theatre.

Dr. Yana Meerzon travaille comme professeur titulaire au département de théâtre de l'Université d'Ottawa. Ses recherches portent sur l'art dramatique et la théorie de la performance, ainsi que sur le théâtre des migrations et du nationalisme. Pour plus d'informations, voir : https://uniweb.uottawa.ca/members/270. Yana est membre de la CATR/ACRT depuis 2000 ; elle a coprésidé le comité d'organisation de la colloque de 2015 et a également siégé aux comités de 2014 et 2019. Entre 2015 et 2017, elle a été coordinatrice des prix scientifiques et en 2020 a coprésidé le comité du Prix Jean-Cléo Godin. En tant que présidente de la CATR/ACTR, Yana continuera à maintenir des normes professionnelles et éthiques élevées, comme le précise la Déclaration des valeurs et le Code de conduite de la CATR. Pendant son mandat, Yana prévoit de travailler à la diversification de notre organisation, de soutenir les universitaires et les artistes émergents, et de chercher des moyens de diffuser les connaissances académiques et artistiques de manière plus démocratique, c'est-à-dire de toucher les communautés éloignées et de faire en sorte que les technologies numériques et Internet servent mieux nos moyens de communication et de faire du théâtre, qui évoluent rapidement.

Vice-President / Vice-Président

Andy Houston is an artist-researcher in intermedia and site-specific performance, and an associate professor and associate chair in the Theatre and Performance program at the University of Waterloo. For more information see: www.andyhouston.net. Andy has been a member of CATR/ACRT since 2002; he has served on conference organizing committees in 2006 and 2012, and in the position of Vice President he hopes to contribute to the fine work currently underway to make our organization more responsive and useful to the career development of young scholars and artist-researchers.

Andy Houston est un artiste-chercheur en intermédias et en performances géo-spécifiques. Il est professeur adjoint et directeur du département des études de théâtre et de performances de l’université de Waterloo. Pour plus d’infomations: www.andyhouston.net. Andy est membre du CATR / ACRT depuis 2002. Il a siégé aux comités d’organisation des conférences de 2006 et 2012. En tant que vice-président, il espère contribuer au bon déroulement des travaux déjà en cours afin de rendre l’organisation plus accessible et utile au développement de la carrière des jeunes chercheurs et artistes-chercheurs.

Atlantic Representative / Région de l’Atlantique

CBU associate professor Sheila Christie publishes in the areas of medieval drama and applied theatre. Her theatrical practice includes stage management, directing, and theatre for social change facilitation. Sheila recently developed an Applied Theatre program at CBU, and she regularly manages productions in local theatres.

Professeure associée à l’Université de Cap Breton, Sheila Christie écrit sur le théâtre médiéval et appliqué. Sa pratique inclut le travail de régie, la mise en scène et le théâtre facilitateur de changement social. Sheila a récemment développé un programme de théâtre appliqué à l’Université du Cap Breton et gère régulièrement les productions de théâtres locaux.

Quebec Representative / Québec

Shauna Janssen, PhD, is an Assistant Professor (jointly) in Theatre, Geography, Planning & Environmental Studies at Concordia University, Montreal. Shauna’s current research focuses on wider performance-making practices as vital to the design of the built environment, the making of public spheres, and urban participatory events, as well as the performance of urbanity and urban meaning. She teaches course topics on site-specific performance practices, spatial dramaturgy, and performative urbanism, and gender & sexuality in performance.

Détentrice d’un doctorat, Shauna Janssen est professeure adjointe aux départements de théâtre ainsi que de géographie, urbanisme et études environnementales à l’Université Concordia, à Montréal. En termes de recherches, Shauna s’intéresse actuellement aux pratiques plus larges de performance qui sont essentielles à la conception de l’environnement bâti, à la création de sphères publiques et aux événements urbains participatifs, de même qu’à la performance de l’urbanité et de la signification urbaine. Ses cours portent sur la performance in situ, la dramaturgie spatiale et l’urbanisme performatif, ainsi que sur le genre et la sexualité dans la performance.

Ontario Representative / Ontario

Magdalena Kazubowski-Houston is Associate Professor of Theatre and has graduate appointments in Theatre and Performance Studies and Social Anthropology at York University. Her book, Staging Strife (2010), was awarded the International Congress of Qualitative Inquiry Outstanding Qualitative Book Award and the Canadian Association for Theatre Research Ann Saddlemyer Book Prize (2011). She is the Co-Founding Member of the Centre for Imaginative Ethnography (CIE).

Magdalena Kazubowski-Houston est professeure agrégée de théâtre à l’Université York où elle œuvre en Théâtre et performance, ainsi qu’en Anthropologie sociale. Son livre Staging Strife (2010) s’est mérité deux récompsense : l’International Qualitative Inquiry Outstanding Book Award et le prix Ann Saddlemyer de l’ACRT (2011). Elle est membre cofondatrice du Centre for Imaginative Ethnography (CIE).

Prairie Representative / Région des Prairies

Katrina Dunn is a recent hire in the University of Manitoba’s Department of English, Theatre, Film and Media where she is teaching in the Theatre Program. Her scholarly work explores the spatial manifestations of theatre, as well as ecocritical theatre. She won the Robert G. Lawrence Prize for an Emerging Scholar from CATR in 2015 and tied for first place in 2017. She has published in Performance Research and Canadian Theatre Review. Katrina’s long career as a stage director and producer has had considerable impact on the performing arts in Vancouver and has been recognized with numerous awards.

Katrina Dunn a récemment été embauchée au Département d’anglais, de théâtre, de cinéma et des médias de l’Université du
Manitoba où elle enseigne dans le programme de théâtre. Ses recherches portent sur les manifestations spatiales du théâtre ainsi que sur l’écocritique théâtrale. Elle a remporté le prix Robert G. Lawrence pour les nouveaux chercheurs de l’ACRT en 2015, prix qu’elle a copartagé en 2017. Elle a publié des articles dans Performance Research et Canadian Theatre Review. La longue carrière de Katrina en tant que metteure en scène et productrice a eu un impact considérable sur les arts scéniques à Vancouver, en plus d’être récompensée par de nombreux prix.

Alberta and the Territories / Alberta et les Territoires

David Owen holds a PhD in Performance and Theatre Studies from York University, an MFA in Directing from the University of Calgary, and an MA in Dramatic Theory and Criticism from the University of Alberta. He is an award-winning scholar, playwright, director, actor, gamer, and member of the Playwright’s Guild of Canada (PGC). His book Player and Avatar: The Affective Potential of Videogames was published in June of 2017 and he is currently compiling two anthologies on digital performance in Canada for Playwrights Canada Press.

David Owen est détenteur d’un doctorat en théâtre et en Performance Studies de l’Université York, d’une maîtrise en pratique théâtrale (mise-en-scène), ainsi qu’une maîtrise en théorie et critique de l’Université d’Alberta. Il a été primé comme chercheur, dramaturge, metteur en scène, acteur, gamer et membre de la Guilde canadienne des dramaturges (PGC). Son livre Player and Avatar: The Affective Potential of Videogames a paru en juin 2017, et deux collections portant sur la performance numérique pour Playwrights Canada Press sont en voie de préparation.

British Colombia Representative / Colombie-Britannique

Kirsty Johnston is Associate Professor in the Dept. of Theatre and Film at UBC. She has served on CATR’s Heather McCallum, Richard Plant, and Robert G. Lawrence Award committees as well as CATR Exec. and conference planning committees. Her
publications include Disability Theatre and Modern Drama: Recasting Modernism (Bloomsbury: 2016) and Stage Turns: Canadian Disability Theatre (McGill-Queen’s University Press: 2012).

Kirsty Johnston est professeure agrégée au Département de théâtre et de cinéma de l’Université de la Colombie-Britannique. Elle a siégé aux comités des prix Heather McCallum, Richard Plant et Robert G. Lawrence de l’ACRT, aux comités de planification de conférences de l’ACRT, ainsi qu’au conseil d’administration de la même association. Ses publications incluent Disability Theatre and Modern Drama: Recasting Modernism (Bloomsbury, 2016) et Stage Turns: Canadian Disability Theatre (McGill-Queen’s University Press, 2012).

Members-at-Large / Membres sans designation régionale

Alana Gerecke is a settler dance artist and scholar. Her academic and artistic research practices cohere around embodied assembly. Her work—including her current book project, her Banting Postdoctoral research on choreographies of assembly (York U), and her recent co-edited issue of Canadian Theatre Review (2018)—explore the social and spatial lives of subtle and virtuosic choreographies in public spaces.

Née de parents issus du colonialisme de peuplement, Alana Gerecke est danseuse et chercheuse. Ses recherches et sa pratique artistique portent sur l’assemblée incarnée. Son travail – qui comprend un projet de livre, son postdoctorat Banting sur les chorégraphies d’assemblée (Université York) et la codirection d’un numéro de Canadian Theatre Review (2018) – examine la vie sociale et spatiale de chorégraphies subtiles et virtuoses dans les espaces publics.

Natalia Esling is a SSHRC Postdoctoral Fellow in the Department of Theatre & Film at the University of British Columbia, where she has also taught. She received her PhD in 2018 from the University of Toronto. Natalia works as an editor, copy-editor, and dramaturg. Her research examines sensory engagement in small-scale immersive performance through audience analysis and Practice-as-Research frameworks. In Vancouver, she is collaborating with survivors of traumatic brain injury to develop a one-to-one performance for medical and healthcare students. Natalia serves on the Future Advisory Board for Performance Studies international and is guest-editing an upcoming issue of Global Performance Studies.

Natalia Esling tient une bourse postdoctorale du Conseil de recherches en sciences humaines (CRSH) à l’université de la Colombie Britannique au département de théâtre et film. Elle a obtenu son doctorat à l’Université de Toronto en 2018. Natalia travail comme rédactrice, dramaturge, et enseignante. Sa recherche examine la qualité des expériences sensorielles des participants au ‘micro-théâtre’ immersif par moyen des méthodes d’analyse de l’auditoire et de la recherche basée sur la pratique. Elle est en train de collaborer avec des individus qui ont subi de graves traumatismes crâniens. On envisage une performance expérimentale « one-to-one » dirigée auxétudiants en médecine. Natalia siège actuellement au « Future Advisory Board » de Performance Studies international (PSi) et elle est rédactrice invitée de la prochaine publication de la revue Global Performance Studies.

Deneh’Cho Thompson is a Dene director, actor and playwright and member of the Pehdzeh ki Nation. Currently in his final year of an MFA in Indigenous Theatre at the University of Alberta and has been appointed as an Assistant Professor in the Department of Drama at the University of Saskatchewan starting January 2020. At the University of Saskatchewan, he will oversee the wîcêhtowin Theatre Program, currently the only Indigenous theatre program housed in a Canadian university. Deneh’Cho’s research focuses on the development, naming, and centring of Indigenous acting pedagogy and Indigenous dramaturgies. The pedagogy work is extension of his MFA research and is continuous. Research into Indigenous dramaturgies has led to the formation of an Indigenous dramaturgies research group that hosted two national research gatherings in 2019. Research in this area is also continuous. Collectively, Dr. Lindsay Lachance (Indigenous Theatre at the National Arts Centre), Reneltta Arluk (Banff Centre for Arts and Creativity), Kenneth T. Williams (University of Alberta) and myself have created a multiyear research program that engages senior Indigenous theatre makers and academics, and mentors emerging theatre artists and scholars. Deneh’Cho is also engaged in the (re)storying of personal family archives focusing on healing, resilience, and Indigenous storywork (Archibald, 2008) as a pathway towards the creation of new works of theatre. His artistic practice focuses on new play development and Indigenous collaborations while centering the values of reciprocity, respect and reflexivity. Deneh’Cho’s recent acting credits include the world premieres of Iron Peggy, by Marie Clements, REDPATCH, by Sean Oliver Harris and Reas Calvert, and Thanks for Giving, by Kevin Loring.  Directing credits include Institutionalized, by Kelsey Kanatan Wavey, The Girl Who was Raised by Wolverine (written by Deneh’Cho Thompson, and winner of the 2016 Fringe New Play Prize), and The Governor of the Dew by Floyd Favel. Deneh’Cho also teaches youth and community theatre workshops.

Deneh’Cho Thompson est un réalisateur « Dene », comédien et dramaturge des Premières Nations Pehdzeh ki des Territoires du Nord-Ouest. Il complète présentement sa maîtrise en beaux-arts portant sur le théâtre Autochtone à l’Université d’Alberta. En janvier 2020, il est nommé professeur adjoint du département de théâtre de l’Université de la Saskatchewan et coordonnateur du programme de théâtre wîcêhtowin. Sa pratique artistique se concentre autour du développement de nouvelles pièces, du théâtre Autochtone et de la pédagogie Autochtone qui inclue les valeurs de réciprocité, de respect et de réflexivité. Deneh’Cho a travaillé comme comédien lors des premières représentations mondiales d’« Iron Peggy », par Marie Clements, de « REDPATCH », par Sean Oliver Harris et Reas Calvert, et de « Thanks for Giving », par Kevin Loring. Il a travaillé comme réalisateur pour les pièces « Institutionalized » par Kelsey Kanatan Wavey, « The Girl Who was Raised by Wolverine », écrit par Deneh’Cho Thompson lui-même, et « The Governor of the Dew » par Floyd Favel. Deneh’Cho donne également des ateliers de théâtre aux jeunes et autres membres de la communauté.

Francophone representative / Membre francophone

Sylvain Lavoie is completing his PhD in Humanities at Concordia University where he teaches courses on literature, drama, and performance. He is also a part-time professor of theatre at the University of Ottawa and at the National Theatre School of Canada. The Francophone Representative for the CATR/ACRT since 2017, he acts as the editorial director of the “scène_s” collection at Les Herbes rouges publishing company.

Sylvain Lavoie devrait terminer bientôt son PhD in Humanities de l’Université Concordia où il est également chargé de cours en littérature, dramaturgie et performance. Il enseigne par ailleurs l’histoire et la théorie du théâtre à l’Université d’Ottawa et à l’École nationale de théâtre du Canada. Représentant francophone au conseil d’administration de l’ACRT depuis 2017, il dirige la collection « scène_s » de la maison d’édition Les Herbes rouges.

Graduate Student Representatives / Étudiant.e aux cycles supérieurs

Hannah Rackow is a Vanier scholar and a fourth year PhD candidate in Theatre & Performance Studies at York University. Her dissertation research examines the forensic turn in performance arts that address and intervene after mass violence and atrocity in the Americas. She recently co-edited the Winter 2019 issue of Canadian Theatre Review on Radical Hospitalities. Throughout her studies, she has enjoyed serving her academic community in various roles and is currently a Member-At-Large with the Association for Theatre in Higher Education’s (ATHE) Theory & Criticism Focus Group, where she previously served as Graduate Student Representative.

Hannah Rackow est récipiendaire d’une bourse d’études supérieures Vanier. Elle est présentement en quatrième année d’un doctorat en études théâtrales à l’Université York. Sa recherche examine la perspective judiciaire au sein des arts et comment cette perspective est guidée par les évènements de violence massive et d’horreur vécus en Amérique. Elle co-rédige l’édition hivernale 2019 du Canadian Theatre Review portant sur « Radical Hopsitalities ». Durant ses études, elle occupe plusieurs rôles au sein de sa communauté scolaire. Notamment, elle devient un membre élu d’un groupe de discussion « Theory and Criticism » en partenariat avec l’association du théâtre pour les études supérieures (ATHE).

Signy Lynch is a Ph.D Candidate in Theatre and Performance Studies at York University. Her research interests
include political performance, diversity in theatre, spectatorship, affect, and theatre criticism. Her dissertation investigates how direct audience address in contemporary performance in Canada can help audience members and performers to negotiate the complexities of twenty-first century life. She has published work in Canadian Theatre Review, alt.theatre and CdnTimes, and is a member of the board of directors of Cahoots Theatre.

Signy Lynch est doctorante dans le programme de Théâtre et performance à l’Université York. Ses recherches portent sur la performance politique, la diversité au théâtre, le spectatoriat, l’affect et la critique théâtrale. Sa thèse examine comment l’adresse directe au public dans la performance contemporaine au Canada peut aider les spectateurs et les performeurs à mieux faire face aux complexités de la vie au XXIe siècle. Elle a publié des articles dans Canadian Theatre Review, alt.theatre et CdnTimes, en plus d’être membre du conseil d’administration de Cahoots Theatre.

Appointed positions:

Treasurer / Trésorière

Katrina Dunn

Membership Coordinator / Coordinatrice de l’adhésion

Selena Couture is an Assistant Professor at the University of Alberta, in Edmonton/Treaty 6 territory and Métis homelands. Her research engages with Indigenous performance, place, Indigenous languages and historiography with a parallel inquiry into performative constructions of whiteness. Publications include her monograph, Against the Current and Into the Light: Performing History and Land in Coast Salish Territories and Vancouver’s Stanley Park (McGill-Queen’s UP Native and Northern Series, Fall 2019), On this Patch of Grass: City Parks and Occupied Lands and an new co-edited version of Richard Brinsley Sheridan's Pizarro. A central concern of her research is decolonizing methodologies in performance studies which take up settler responsibilities.

Selena Couture est professeure adjointe à l’Université de l’Alberta, Edmonton / territoire du Traité 6 et terres d’origines des Métis·ses. Ses recherches s’articulent autour de la performance, de l’espace, des langues et de l’historiographie autochtones en parallèle avec les constructions performatives de la question blanche. Parmi ses publications, notons Against the Current and Into the Light: Performing History and Land in Coast Salish Territories and Vancouver’s Stanley Park (McGill-Queen’s UP, coll. « Native and Northern », automne 2019), On this Patch of Grass: City Parks and Occupied Lands, ainsi qu’une nouvelle version coéditée de Pizarro de Richard Brinsley Sheridan. La décolonisation, dans les études de la performance, des méthodologies qui assument les responsabilités des colonisateurs constituent une préoccupation centrale de ses recherches.

Elections Officer / Directeur Générale des élections

Matt Jones writes about the politics of war, terrorism, and racism in performance. He is a Postdoctoral Fellow at the University of Toronto’s Centre for Drama, Theatre and Performance Studies. He is currently Project Manager of "Gatherings Archival and Oral Histories of Performance" and Project Supervisor of “Quarantine Performance: Global Responses to COVID-19 in the Performing Arts.”. His dissertation, "The Shock and Awe of the Real: Political Performance in an Age of War and Terror," is a transnational study of theatre, live art, protests, and digital media projects about the recent conflicts in Iraq and Afghanistan. He teaches at the School of Dramatic Art at the University of Windsor and the English Department at the University of Toronto.

Matt Jones écrit sur la politique de la guerre, du terrorisme et du racisme dans la performance. Il est chercheur postdoctoral au Centre for Drama, Theatre and Performance Studies de l’Université de Toronto. Il est actuellement Gérant de projet de « Gatherings Archival and Oral Histories of Performance » et Superviseur de projet de « Quarantine Performance: Global Responses to COVID-19 in the Performing Arts». Sa thèse, « The Shock and Awe of the Real: Political Performance in an Age of War and Terror », est une étude transnationale du théâtre, la performance, des manifestations, et des projets de médias numériques portant sur les conflits récents en Irak et en Afghanistan. Il enseigne présentement à l’École de l’Art dramatique de l'Université de Windsor et au Département d'Anglais de l'Université de Toronto.

Equity Officer / L’Agent en matière d’égalité

Jill Carter (Anishinaabe/Ashkenazi) is a theatre practitioner and researcher. She works with many members of Tkaronto’s Indigenous theatre community to support the development of new works and to disseminate artistic objectives, process, and outcomes through community-driven research projects. Her scholarly research, creative projects, and activism are built upon ongoing relationships with Indigenous Elders, Artists and Activists, positioning her as witness to, participant in, and disseminator of oral histories that speak to the application of Indigenous aesthetic principles and traditional knowledge systems to contemporary performance.

Jill Carter (Anishinaabe/Ashkenazi) est chercheuse et praticienne en théâtre. Elle travaille avec de nombreux membres de la communauté théâtrale autochtone de Tkaronto afin de soutenir le développement de nouvelles œuvres et la diffusion d’objectifs, de processus et de résultats artistiques par le biais de projets communautaires. Autant ses recherches savantes que ses projets créatifs et son activisme reposent sur des relations continues avec des personnes aînées, des artistes et des activistes autochtones ; à cet égard, elle joue les rôles de témoin, de participante et de disséminatrice d’histoires orales dont le cœur est l’application, à la performance contemporaine, de principes esthétiques autochtones et de systèmes de connaissances traditionnelles.

Mentorship Program Coordinator / Coordinatrice du programme de mentorat

Christine cricri Bellerose is a somatic-based movement eco-performance artist and researcher, a hair away from graduating with a PhD from York University. Her somatic and land-based approach to thinking-moving engages with dimensions of sensuous historiography as well as decolonizing the personal / cultural somatic amnesia, advocating body-senses-land-knowledge wisdom. She is co-founder of the Somatic Engagement Seminars, as well as the mentorship program coordinator with the Canadian Association for Theatre Research (CATR), and a member of the Performance History working group (CATR) and the Ecology & Performance working group with the American Society for Theatre Research (ASTR). Her performance as research and theoretical essays are published with the journals: Phenomenology & Practice, Choreographic Practices, Contingent Horizon, her performance from the series "Healing my Mother" is on the cover of the book Moving Consciously, and her phenomenological-somatic and cultural embodied translation, "Being Ma" chapter contribution features in Back to the Dance Itself: Phenomenologies of the Body in Performance, both with Illinois University Press. "Performative Listening of Métis Artefacts" was granted support from The Canada Council for the Arts (2014-15). She is a recipient of the Evelyn Carnie Rowe Dance Scholarship (2017) for her research contribution along Canadian geographies. www.christinebellerose.com // https://yorku.academia.edu/ChristineBellerose

Christine cricri Bellerose est une artiste et chercheure en éco-performance et mouvement somatique, à deux doigts de l'obtention d'un doctorat de York University. Son approche somatique et née de la relation terrestre étudie entre autres la pensée par le mouvement tout en s'engageant vers les dimensions de l'historiographie sensuelle ainsi que la décolonisation d'une forme d'amnésie somatique personnelle / culturelle, et ce, en prônant la sagesse émanent de l'entrelac corps-sens-terre-connaissance. Elle est co-fondatrice des séminaires sur l'Engagement Somatique, ainsi que la coordonnatrice du programme de mentorat avec l'Association canadienne pour la recherche théâtrale (CATR), et membre du groupe de travail sur l'histoire de la performance (CATR) et du groupe de travail sur l'écologie & la performance avec le Société américaine pour la recherche théâtrale (ASTR). Ses performances en tant que recherche, et essais théoriques sont publiées avec les revues: Phenomenology & Practice, Choreographic Practices, Contingent Horizon, sa performance tirée de la série « guérir ma mère » est en couverture de livre Moving Consciously et son essai sur la phénoménologie somatique du savoir culturelle incarnée, "Being Ma," est inclut dans l'ouvrage Back to the Dance Itself: Phenomenologies of the Body in Performance, tous deux avec l'Illinois University Press. « L'écoute performative des artefacts métis » a reçu le soutien du Conseil des Arts du Canada (2014-2015). Elle est récipiendaire de la bourse Evelyn Carnie Rowe Dance (2017) pour sa contribution à la recherche en territoire canadien. www.christinebellerose.com // https://yorku.academia.edu/ChristineBellerose

Communications Officer / L'Agent des communications

Natalia Esling

Federation Representative / Représentant de la fédération