Ann Saddlemyer Award / Le prix Ann Saddlemyer
Named in honour of one of the Association’s co-founders, this award is given to the best book published in English or French in a given year. The winning book should normally constitute a substantial contribution to the field of drama, theatre, and performance studies in what is now known as Canada. The monograph must have been published in 2024.
Nommé en l’honneur d’une des cofondatrices de l’Association, le prix Ann Saddlemyer récompense le meilleur livre publié en anglais ou en français, au cours d’une année. Le livre gagnant doit normalement constituer une contribution importante aux études sur l’art dramatique, le théâtre et la performance, dans ce qu’on connaît actuellement comme le Canada. La monographie doit avoir été publiée en 2024.
2025 Winner
Stéphanie Nutting, Rumeur, potin et parole oiseuse dans le théâtre contemporain d’expression française by Stéphanie Nutting, PU Montréal, 2024.
Rumeur, potin et parole oiseuse dans le théâtre contemporain d’expression française is a highly original, comprehensively researched, and deeply engaging volume. Stéphanie Nutting’s inspired premise is to give serious consideration to rumour, gossip, and idle talk in theatre, speech acts that might otherwise be brushed aside (or, in Nutting’s persuasively feminist argument, relegated “to the shelf of frivolous feminine activities” [19]). Making extensive reference to existing literary and social sciences scholarship on gossip, Nutting thoroughly interrogates the ways in which furtive and idle speech functions in theatrical contexts, with chapters focused on families, erotic gossip, the relationship between idle talk and mimesis, urban tales (contes urbains), rumour and crisis in contemporary African theatre, the theatrical chorus, and the audience’s gaze. While focused on dramatic literature, Rumeur, potin et parole oiseuse takes full account of the ways in which theatrical performance multiplies, amplifies, and renders more complex the processes of mediation involved in spreading rumour and gossiping, “because theatre is the artistic forum that privileges, solicits, manages and displays emotions in a series of complex manoeuvres” (94). Her focus moves between those talking and those listening, both onstage and in the audience, exploring the thrills and the guilty complicity of receiving and transmitting gossip. With examples as far back as the 1950s (Genet, Ionesco), Nutting skilfully brings her study into the present by exploring the staging of social media as a form of “self-gossip” (248, in Guillaume Corbeil’s Nous voir nous) and the destructive vortex of celebrity culture in Olivier Choinière’s Félicité. The committee was particularly impressed by the extent and breadth of Nutting’s corpus – 30 plays in French by writers from Belgium; Canada and Québec; Chad; Congo; France; and Haiti. The global scope of this study, expanding horizons for Canadian theatre scholarship, is thrilling and overdue. The Saddlemyer committee congratulates Nutting on this volume and intends to start a rumour of its imminent English translation.
Rumeur, potin et parole oiseuse dans le théâtre contemporain d’expression française est un ouvrage fouillé, captivant et d’une grande originalité. Partant d’une hypothèse inspirée, Stéphanie Nutting décortique le rôle que jouent, au théâtre, rumeurs, potins et bavardages, des actes de langage souvent négligés (ou, selon l’argument féministe convaincant de Nutting, relégués «au rayon des activités féminines frivoles» [19]). Citant de nombreux travaux de recherche en littérature et en sciences sociales sur les potins, Nutting interroge avec minutie le fonctionnement de la parole furtive dans des contextes dramatiques, suivant des chapitres consacrés à la famille, au potin érotique, à la relation entre le bavardage et la mimésis, au conte urbain, à la crise dans le théâtre africain contemporain, au chœur théâtral et au regard du public. Bien que le livre porte surtout sur la littérature dramatique, Rumeur, potin et parole oiseuse rend pleinement compte de la manière dont la performance théâtrale multiplie, amplifie et rend plus complexes les processus de médiation impliqués dans la propagation des rumeurs et des potins, « car le théâtre est le foyer artistique qui privilégie, sollicite, gère et étale les émotions dans une série de manœuvres complexes » (94). L’autrice passe de ceux qui parlent à ceux qui écoutent, à la fois sur scène et dans le public, pour explorer la complicité et
le plaisir couplables liés à la réception et la transmission des potins. Usant d’exemples qui remontent jusqu’au années 1950 (Genet, Ionesco), Nutting nous ramène au présent avec doigté en explorant la mise en scène des réseaux sociaux comme une forme d’ « égo-potin » (comme dans Nous voir nous de Guillaume Corbeil par exemple) et le vortex destructeur du culte de la célébrité (comme dans Félicité d’Olivier Choinière). Les membres du comité ont été particulièrement impressionnés par l’ampleur du corpus étudié – 30 pièces d’écrivains venant de la Belgique, du Canada et du Québec, du Tchad, du Congo, de la France et d’Haïti. L’envergure mondiale de cette étude, qui élargit l’horizon des recherches théâtrales canadiennes, est à la fois palpitante et opportune. Les membres du comité Saddlemyer félicitent Nutting pour cette contribution importante et osent même répandre la rumeur d’une traduction anglaise prochaine…
Honourable Mention:
Gary Kuchar, Shakespeare and the World of “Slings & Arrows”: Poetic Faith in a Postmodern Age by Gary Kuchar, McGill-Queens UP, 2024.
In Shakespeare and the World of “Slings & Arrows”: Poetic Faith in a Postmodern Age, Gary Kuchar brings his expertise as an early modern theatre scholar to an in-depth exploration of the 2003-2005 Canadian television series created by Susan Coyne, Bob Martin, and Mark McKinney. Kuchar reads the narrative structure of the show’s three-season arc, set at the New Burbage Theatre Festival (a fictionalization of the real-life Stratford Festival), as an “ironized morality play” (14) about the “pursuit of artistic vocation in an age of advanced capitalism” (6). His larger agenda is to probe the disparity in response to the series – while embraced by theatre lovers and television critics, it was dismissed by some early modernists – with reference to a larger rift in Shakespeare studies in the late 20th and early 21st centuries. Slings & Arrows, he argues, presents the contemporary dedication to producing and performing Shakespeare as an alternatively absurd and transformational enterprise, and engaging with the show as it navigates this dialectic informs and perhaps supplants the “dehumanizing contexts in which we now read, study, and perform Shakespeare” (6). Not early modernists ourselves, the Saddlemyer committee found Kuchar’s navigation of this material edifying and elegantly written, as he brings readers through unexpectedly refreshing re-readings of Peter Brook’s The Empty Space and key writings of Northrop Frye. In the latter parts of the book Kuchar contends with readings of Slings & Arrows as elitist and heteronormative, arguing that both the series and Richard Monette’s tenure as Stratford Festival artistic director (1994-2007), on which it comments, deserve deeper retrospective consideration of their treatment of Shakespeare and diversity in Canada. This book of television and early modern theatre studies, in our view, offers a welcome return to debates about the role of Shakespeare and of a Shakespearean theatre festival in Canada at a moment when leadership change is imminent at the Stratford Festival, and such debates are likely to resurface. Also deeply welcome is Kuchar’s serious consideration of the show’s co-creators, especially Coyne, as significant artists with informed and compelling positions on the meaning and value of Shakespeare and of a life in the theatre.
Dans Shakespeare and the World of « Slings & Arrows » : Poetic Faith in a Postmodern Age, l’auteur Gary Kuchar met à profit son expertise du théâtre de la renaissance anglaise pour exploration approfondie de la série télévisée canadienne créée par Susan Coyne, Bob Martin et Mark McKinney, diffusée de 2003 à 2005. Kuchar interprète la structure narrative des trois saisons de l’émission, qui se déroule au New Burbage Theatre Festival (une localité fictive basée sur le festival de Stratford), comme une « moralité ironisée » (14) au sujet de la « poursuite d’une vocation artistique à l’ère du capitalisme avancé » (6). Son objectif plus général est d’examiner les disparités dans les réactions à la série – bien qu’elle ait été appréciée par les amateurs de théâtre et les critiques de télévision, elle a été décriée par certains experts en littérature de la renaissance anglaise – en lien à une rupture plus générale dans les études Shakespeariennes à la fin du 20e et au début du 21e siècle. Kuchar soutient que Slings & Arrows présente le zèle contemporain à produire et interpréter Shakespeare comme une entreprise tour à tour absurde et transformationnelle, et que s’intéresser à l’émission, alors qu’elle négocie cette dialectique, éclaire et peut-être supplante les « contextes déshumanisants dans lesquels nous lisons, étudions et interprétons maintenant Shakespeare » (6). Bien que n’étant pas experts en renaissance anglaise, les membres du comité Saddlemyer ont trouvé que Kuchar négocie ce corpus de façon édifiante et dans un style élégant, alors qu’il guide le lecteur dans une relecture inattendue et originale de The Empty Space de Peter Brook et certains textes essentiels de Northrop Frye. Dans les dernières parties du livre, Kuchar affronte des interprétations de Slings & Arrows qu’il voit comme élitistes et hétéronormatives, affirmant que la série et le Festival de Stratford sous la direction de Richard Monette (1994-2007), qu’il examine, méritent une étude rétrospective plus approfondie de leur approche de Shakespeare et de la diversité au Canada. À notre avis, cette étude sur la télévision et le théâtre de la renaissance anglaise propose un retour opportun aux débats sur le rôle de Shakespeare et d’un festival de théâtre shakespearien au Canada alors qu’un changement de direction est imminent au Festival de Stratford, et que ces débats sont susceptibles de refaire surface. Tout aussi opportune est l’attention que Kuchar porte sur les co-créateurs de la série, Coyne en particulier, comme d’importants artistes ayant un point de vue éclairé sur la signification et la valeur de Shakespeare et de la vie théâtrale.
Past Winners
2024 - Philip S.S. Howard, Performing Postracialism: Reflections on Antiblackness, Nation, and Education through Contemporary Blackface in Canada, University of Toronto Press, 2023.
Honourable Mention - Naila Keleta-Mae, Performing Female Blackness, Wilfrid Laurier University Press, 2023.
2023 - Roberta Barker, Symptoms of the Self: Tuberculosis and the Making of the Modern Stage. U Iowa P, 2022.
2022 - Karen Fricker, Robert Lepage’s Original Stage Productions: Making Theatre Global. Manchester: MUP, 2020.
Honourable Mention - Peter Dickinson, My Vancouver Dance History: Story, Movement, Community. Montréal et Kingston : McGill-Queen’s University Press, 2020.
2021 - Dylan Robinson, Hungry Listening: Resonant Theory for Sound Studies. University of Manitoba Press, 2020.
2020 (jointly awarded)
Julie Burrelle, Encounters on Contested Lands: Indigenous Performances of Sovereignty and Nationhood in Québec. Northwestern University Press, 2019.
Helene Vosters, Unbecoming Nationalism: From Commemoration to Redress in Canada. University of Manitoba Press, 2019.
2019 - Natalie Alvarez, Immersions in Cultural Difference: Tourism, War, Performance (U of Michigan Press, 2018).
2018 - Ric Knowles, Performing the Intercultural City (U of Michigan Press, 2017).
Honourable Mention - Barry Freeman, Staging Strangers: Theatre and Global Ethics (McGill-Queen’s UP, 2017).
2017 - Rick Cousins, Spike Milligan’s Accordion: The Distortion of Time and Space in The Goon Show. Leiden, Boston: Brill Rodopi, 2016.
2016 - Nicole Nolette, Jouer la traduction : théâtre et hétérolinguisme au Canada francophone. U of Ottawa Press, 2015.
2015 - Laura Levin, Performing Ground: Space, Camouflage, and the Art of Blending In. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
2014 - R. Darren Gobert, The Mind-Body Stage: Passion and Interaction in the Cartesian Theater. Stanford UP, 2013.
Honourable Mention - Virginie Magnat, Growtowski, Women and Contemporary Performance: Meetings with Remarkable Women. New York: Routledge, 2014.
2013 (co-winners)
Heather Davis-Fisch, Loss and Cultural Remains in Performance: The Ghosts of the Franklin Expedition. New York: Palgrave 2012.
Jenn Stephenson, Performing Autobiography: Contemporary Canadian Drama. Toronto: University of Toronto Press, 2013.
Honourable Mention - Kirsty Johnston, Stage Turns: Canadian Disability Theatre. Montreal: McGill-Queen's University Press, 2012.
2012 - Alan Filewod, Committing Theatre: Theatre Radicalism and Political Intervention in Canada. Toronto: Between the Lines, 2011.
2011 - Erin Hurley, National Performance: Representing Quebec from Expo 67 to Celine Dion. Toronto: University of Toronto Press, 2010.
2011 - Magdalena Kazubowski-Houston, Staging Strife: Lessons from Performing Ethnography with Polish Roma Women. McGill-Queen’s University Press, 2009.
2010 - Candida Rifkind, Comrades and Critics: Women, Literature & The Left in 1930s Canada. Toronto: University of Toronto Press, 2009.
2009 - Sherrill Grace, Making Theatre: A Life of Sharon Pollock. Vancouver: Talonbooks, 2008.
2008 - Michael McKinnie, City Stages: Theatre and Urban Space in a Global City. Toronto: University of Toronto Press, 2007.
2007 - Louise Ladouceur, Making The Scene: La traduction du théâtre d’une langue officielle à l’autre au Canada. (Québec: Editions Nota bene, 2005)
2005 - Kym Bird, Redressing the Past: The Politics of Early English-Canadian Women’s Drama, 1880-1920. Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2005.
Honourable Mention - Ric Knowles Reading the Material Theatre Cambridge: Cambridge UP, 2004.
2003 - Alan Filewod, Performing Canada: The Nation Enacted in the Imagined Theatre. Textual Studies in Canada Monograph Series: Critical Performance/s in Canada, 2002.
Honourable Mention - Diana Brydon & Irena R. Makaryk eds. Shakespeare in Canada: A World Elsewhere? Toronto: University of Toronto Press, 2002.
2001 - Ric Knowles, The Theatre of Form and the Production of Meaning: Canadian Dramaturgies. Toronto: ECW Press, 1999.
1999 - Leonard E. Doucette, The Drama of Our Past: Major Plays from Nineteenth-Century Quebec. Toronto: University of Toronto Press, 1997.
1997 - Paula Sperdakos, Dora Mavor Moore: A Pioneer of Canadian Theatre. Toronto: ECW Press, 1995.
1995 - Gilbert David et Pierre Lavoie, eds. Le Monde de Michel Tremblay: Des Belles-soeurs à Marcel poursuivi par les chiens. Montréal: Lansman, 1993.
1994 - Rémi Tourangeau, Fêtes et spectacles du Québec: Région du Saguenay-Lac- Saint-Jean. Québec: Nuit Blanche, 1993;
1993 - Diane Bessai, The Canadian Dramatist volume 2: Playwrights of Collective Creation. Toronto: Simon & Pierre, 1992.
1992 - Denis Johnston, Up the Mainstream. Toronto: University of Toronto Press, 1990.
1991 - Anni Brisset, Sociocritique de la traduction: Théâtre et altérité au Québec (1968- 1988). Longueuil: Préambule, 1990.
1990 - Chantal Hébert, Le burlesque québécois et américain. Textes inédits. Québec: Presses de l’Université Laval, 1989.
1989 - Bronwyn Drainie, Living the Part: John Drainie and the Dilemma of Canadian Stardom. Toronto: Macmillan, 1988
1989 - Jean-Luc Bastien & Pierre MacDuff, eds. La Nouvelle Compagnie théâtrale. En scène depuis 25 ans. Montréal: VLB, 1988.