Ann Saddlemyer Award / Le prix Ann Saddlemyer
Named in honour of the Association’s co-founder, the Ann Saddlemyer Award goes to the best book published in English or French in a given year. The winning book should normally constitute a substantial contribution to the field of drama, theatre, and performance studies in what is now known as Canada.
Nommé en l’honneur d’une des cofondatrices de l’Association, le prix Ann Saddlemyer récompense le meilleur livre publié en anglais ou en français, au cours d’une année. Le livre gagnant doit normalement constituer une contribution importante aux études sur l’art dramatique, le théâtre et la performance, dans ce qu’on connaît actuellement comme le Canada.
2024 Winner
Philip S.S. Howard, Performing Postracialism: Reflections on Antiblackness, Nation, and Education through Contemporary Blackface in Canada, University of Toronto Press, 2023.
Performing Postracialism: Reflections on Antiblackness, Nation, and Education through Contemporary Blackface in Canada is a deeply considered, persuasively argued, and urgently needed book. In it, Philip S.S. Howard argues that recent incidents of blackface in Canada, most of which occur on university and college campuses, produce institutional responses that centre white “learning experiences” and consistently devalue and neglect Black perspectives and Black safety. While not a work of theatre and performance studies per se, Howard skillfully employs concepts central to our field (with particular reference to traditions of Black writing by Saidiya Hartman and others) in his powerful argument that contemporary blackface in Canada is a performative instantiation of the afterlife of slavery. He builds his argument with adept and detailed analysis of interview material with students, administrators, and faculty implicated in recent campus blackface incidents. The committee considers this book a vital intervention into theatre and performance scholarship and pedagogy, calling on readers to reconsider and reframe how we teach and write about historical and contemporary blackface, and more broadly about the representation of Black bodies onstage. The committee further believes that the book is imperative reading for all in Canadian academia, so that we can all work together to counter postracialism (i.e. the spurious “claim that the moment of racial transcendence is upon us” (80), in Howard’s words) and labour to support the safety and centrality of Black students and faculty in our institutions. An urgent, essential book and the product of very fine research, our committee offers its congratulations and its gratitude to Philip S.S. Howard for Performing Postracialism.
Performing Postracialism : Reflections on Antiblackness, Nation, and Education through Contemporary Blackface in Canada est un ouvrage profondément réfléchi, argumenté de manière convaincante et nécessaire. Philip S.S. Howard y soutient que les récents incidents de blackface au Canada, dont la plupart se produisent sur les campus universitaires et collégiaux, produisent des réponses institutionnelles qui mettent l'accent sur les « expériences d'apprentissage » blanches et dévalorisent et négligent constamment les perspectives et la sécurité des personnes de race noire. Bien qu'il ne s'agisse pas d'un travail d'études sur le théâtre et la performance en soi, Howard utilise habilement des concepts centraux de notre domaine (avec une référence particulière aux traditions d'écriture noire de Saidiya Hartman et d'autres) dans son argument puissant selon lequel le blackface contemporain au Canada est une instanciation performative de l'après-esclavage. Il construit son argumentation à l'aide d'une analyse habile et détaillée d'entrevues avec des étudiants, des administrateurs et des professeurs impliqués dans des incidents récents de blackface sur les campus. Le comité considère ce livre comme une intervention vitale dans la recherche et la pédagogie du théâtre et de la performance, appelant les lecteurs à reconsidérer et à recadrer la façon dont nous enseignons et écrivons sur le blackface historique et contemporain, et plus largement sur la représentation des corps noirs sur scène. Le comité estime en outre que ce livre doit impérativement être lu par tous les universitaires canadiens, afin que nous puissions tous travailler ensemble pour contrer le postracialisme (c'est-à-dire la fausse « affirmation selon laquelle le moment de la transcendance raciale est arrivé » (80), selon les termes de Howard) et travailler pour soutenir la sécurité et le rôle central des étudiants et des professeurs de race noire dans nos institutions. Ce livre urgent et essentiel est le fruit d'un excellent travail de recherche. Notre comité adresse ses félicitations et sa gratitude à Philip S.S. Howard pour Performing Postracialism.
Honourable Mention:
Naila Keleta-Mae, Performing Female Blackness, Wilfrid Laurier University Press, 2023.
Naila Keleta Mae's book Performing Female Blackness synthesizes theory, reflections on her own artistic practice and contemporary Black theatre in Canada, as well as compelling stories from her lived experience, to muse on a life pursuing creative freedom especially for Black, women-identifying artists and scholars. The book posits a theory of perpetual performance, a state in which "people read as female and Black in Canada are always performing" (25), from which position Keleta-Mae parses a mode of self-definition--this is who I am--from one of being defined by external projections upon Black life--this is who I perform. This personally-situated analysis is broadened in the book to think about the wider “staging” of Black life in Canada, evoking concepts from traditions of Black thought such as Franz Fanon's “literature of combat,” in the service of highlighting the contributions of Black artists and thinkers to cultural life in Canada as well as seeing the value of performance to expose and dismantle systems of race and gender-based oppression. In addition to seeing it as an important contribution to the canon of Black Canadian theatre and performance scholarship, the committee felt that Performing Female Blackness offers an inspiring vision of critical creativity for Black artist-scholars, and that it may be seen as a model exploration in our field for anyone aspiring to fuse scholarly, creative, and courageously personal modes of thinking and writing.
Le livre de Naila Keleta Mae Performing Female Blackness synthétise la théorie, les réflexions sur sa propre pratique artistique et sur le théâtre noir contemporain au Canada, ainsi que des histoires fascinantes tirées de son expérience vécue, pour évoquer une vie à la recherche de la liberté créative, en particulier pour les artistes et les universitaires noirs qui s'identifient à des femmes. Le livre propose une théorie de la performance perpétuelle, un état dans lequel « les personnes qui se lisent comme des femmes et des Noirs au Canada sont toujours en train de jouer » (25), à partir de laquelle Keleta-Mae analyse un mode de définition de soi - c'est qui je suis – et un mode de définition par des projections externes sur la vie des Noirs - c'est qui je performe. Cette analyse personnelle est élargie dans le livre pour réfléchir à la « mise en scène “ plus large de la vie des Noirs au Canada, évoquant des concepts issus des traditions de la pensée noire, comme la ” littérature de combat » de Franz Fanon, au service de la mise en évidence des contributions des artistes et penseurs noirs à la vie culturelle au Canada, ainsi que de la valeur de la performance pour exposer et démanteler les systèmes d'oppression fondés sur la race et le sexe. En plus de considérer cet ouvrage comme une contribution importante au canon du théâtre noir canadien et à la recherche sur la performance, le comité a estimé que Performing Female Blackness offre une vision inspirante de la créativité critique pour les artistes-chercheurs noirs, et qu'il peut être considéré comme un modèle d'exploration dans notre domaine pour tous ceux qui aspirent à fusionner des modes de pensée et d'écriture érudits, créatifs et courageusement personnels.
Past Winners
2023 - Roberta Barker, Symptoms of the Self: Tuberculosis and the Making of the Modern Stage. U Iowa P, 2022.
2022 - Karen Fricker, Robert Lepage’s Original Stage Productions: Making Theatre Global. Manchester: MUP, 2020.
Honourable Mention - Peter Dickinson, My Vancouver Dance History: Story, Movement, Community. Montréal et Kingston : McGill-Queen’s University Press, 2020.
2021 - Dylan Robinson, Hungry Listening: Resonant Theory for Sound Studies. University of Manitoba Press, 2020.
2020 (jointly awarded)
Julie Burrelle, Encounters on Contested Lands: Indigenous Performances of Sovereignty and Nationhood in Québec. Northwestern University Press, 2019.
Helene Vosters, Unbecoming Nationalism: From Commemoration to Redress in Canada. University of Manitoba Press, 2019.
2019 - Natalie Alvarez, Immersions in Cultural Difference: Tourism, War, Performance (U of Michigan Press, 2018).
2018 - Ric Knowles, Performing the Intercultural City (U of Michigan Press, 2017).
Honourable Mention - Barry Freeman, Staging Strangers: Theatre and Global Ethics (McGill-Queen’s UP, 2017).
2017 - Rick Cousins. Spike Milligan’s Accordion: The Distortion of Time and Space in The Goon Show. Leiden, Boston: Brill Rodopi, 2016.
2016 - Nicole Nolette, Jouer la traduction : théâtre et hétérolinguisme au Canada francophone. U of Ottawa Press, 2015.
2015 - Laura Levin, Performing Ground: Space, Camouflage, and the Art of Blending In. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
2014 - R. Darren Gobert, The Mind-Body Stage: Passion and Interaction in the Cartesian Theater. Stanford UP, 2013.
Honourable Mention - Virginie Magnat, Growtowski, Women and Contemporary Performance: Meetings with Remarkable Women. New York: Routledge, 2014.
2013 (co-winners)
Heather Davis-Fisch, Loss and Cultural Remains in Performance: The Ghosts of the Franklin Expedition. New York: Palgrave 2012.
Jenn Stephenson, Performing Autobiography: Contemporary Canadian Drama. Toronto: University of Toronto Press, 2013.
Honourable Mention - Kirsty Johnston, Stage Turns: Canadian Disability Theatre. Montreal: McGill-Queen's University Press, 2012.
2012 - Alan Filewod, Committing Theatre: Theatre Radicalism and Political Intervention in Canada. Toronto: Between the Lines, 2011.
2011 - Erin Hurley, National Performance: Representing Quebec from Expo 67 to Celine Dion. Toronto: University of Toronto Press, 2010.
2011 - Magdalena Kazubowski-Houston, Staging Strife: Lessons from Performing Ethnography with Polish Roma Women. McGill-Queen’s University Press, 2009.
2010 - Candida Rifkind, Comrades and Critics: Women, Literature & The Left in 1930s Canada. Toronto: University of Toronto Press, 2009.
2009 - Sherrill Grace, Making Theatre: A Life of Sharon Pollock. Vancouver: Talonbooks, 2008.
2008 - Michael McKinnie, City Stages: Theatre and Urban Space in a Global City. Toronto: University of Toronto Press, 2007.
2007 - Louise Ladouceur, Making The Scene: La traduction du théâtre d’une langue officielle à l’autre au Canada. (Québec: Editions Nota bene, 2005)
2005 - Kym Bird, Redressing the Past: The Politics of Early English-Canadian Women’s Drama, 1880-1920. Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2005.
Honourable Mention - Ric Knowles Reading the Material Theatre Cambridge: Cambridge UP, 2004.
2003 - Alan Filewod, Performing Canada: The Nation Enacted in the Imagined Theatre. Textual Studies in Canada Monograph Series: Critical Performance/s in Canada, 2002.
Honourable Mention - Diana Brydon & Irena R. Makaryk eds. Shakespeare in Canada: A World Elsewhere? Toronto: University of Toronto Press, 2002.
2001 - Ric Knowles, The Theatre of Form and the Production of Meaning: Canadian Dramaturgies. Toronto: ECW Press, 1999.
1999 - Leonard E. Doucette, The Drama of Our Past: Major Plays from Nineteenth-Century Quebec. Toronto: University of Toronto Press, 1997.
1997 - Paula Sperdakos, Dora Mavor Moore: A Pioneer of Canadian Theatre. Toronto: ECW Press, 1995.
1995 - Gilbert David et Pierre Lavoie, eds. Le Monde de Michel Tremblay: Des Belles-soeurs à Marcel poursuivi par les chiens. Montréal: Lansman, 1993.
1994 - Rémi Tourangeau, Fêtes et spectacles du Québec: Région du Saguenay-Lac- Saint-Jean. Québec: Nuit Blanche, 1993;
1993 - Diane Bessai, The Canadian Dramatist volume 2: Playwrights of Collective Creation. Toronto: Simon & Pierre, 1992.
1992 - Denis Johnston, Up the Mainstream. Toronto: University of Toronto Press, 1990.
1991 - Anni Brisset, Sociocritique de la traduction: Théâtre et altérité au Québec (1968- 1988). Longueuil: Préambule, 1990.
1990 - Chantal Hébert, Le burlesque québécois et américain. Textes inédits. Québec: Presses de l’Université Laval, 1989.
1989 - Bronwyn Drainie, Living the Part: John Drainie and the Dilemma of Canadian Stardom. Toronto: Macmillan, 1988
1989 - Jean-Luc Bastien & Pierre MacDuff, eds. La Nouvelle Compagnie théâtrale. En scène depuis 25 ans. Montréal: VLB, 1988.