President / Présidence

Erin Hurley is Professor in the Drama and Theatre Program at McGill University. Her research areas include modern Quebec theatre — with particular attention to performance by women and minoritized populations — and theories of affect in theatre. She has served CATR/ACRT as the Quebec Representative, as the CATR Liaison to the Société québécoise d’études théâtrales, and as a member of several conference planning committees.

Erin Hurley est professeure au programme d’art dramatique et de théâtre de l’Université McGill. Ses domaines de recherche comprennent le théâtre québécois contemporain – notamment la performance des femmes et des populations marginalisées – et les théories de l’affect dans le théâtre. Elle a déjà agi à titre de représentante pour le Québec à l’ACRT/CATR et d’agente de liaison pour cette même association au sein de la Société québécoise d’études théâtrale, en plus de faire partie des comités organisateurs de plusieurs événements scientifiques.

Vice-President (interim) and Atlantic Representative / Région de l’Atlantique

CBU associate professor Sheila Christie publishes in the areas of medieval drama and applied theatre. Her theatrical practice includes stage management, directing, and theatre for social change facilitation. Sheila recently developed an Applied Theatre program at CBU, and she regularly manages productions in local theatres.

Professeure associée à l’Université de Cap Breton, Sheila Christie écrit sur le théâtre médiéval et appliqué. Sa pratique inclut le travail de régie, la mise en scène et le théâtre facilitateur de changement social. Sheila a récemment développé un programme de théâtre appliqué à l’Université du Cap Breton et gère régulièrement les productions de théâtres locaux.

Quebec / Québec

Shauna Janssen, PhD, is an Assistant Professor (jointly) in Theatre, Geography, Planning & Environmental Studies at Concordia University, Montreal. Shauna’s current research focuses on wider performance-making practices as vital to the design of the built environment, the making of public spheres, and urban participatory events, as well as the performance of urbanity and urban meaning. She teaches course topics on site-specific performance practices, spatial dramaturgy, and performative urbanism, and gender & sexuality in performance.

Détentrice d’un doctorat, Shauna Janssen est professeure adjointe aux départements de théâtre ainsi que de géographie, urbanisme et études environnementales à l’Université Concordia, à Montréal. En termes de recherches, Shauna s’intéresse actuellement aux pratiques plus larges de performance qui sont essentielles à la conception de l’environnement bâti, à la création de sphères publiques et aux événements urbains participatifs, de même qu’à la performance de l’urbanité et de la signification urbaine. Ses cours portent sur la performance in situ, la dramaturgie spatiale et l’urbanisme performatif, ainsi que sur le genre et la sexualité dans la performance.

Ontario Representative / Ontario

Magdalena Kazubowski-Houston is Associate Professor of Theatre and has graduate appointments in Theatre and Performance Studies and Social Anthropology at York University. Her book, Staging Strife (2010), was awarded the International Congress of Qualitative Inquiry Outstanding Qualitative Book Award and the Canadian Association for Theatre Research Ann Saddlemyer Book Prize (2011). She is the Co-Founding Member of the Centre for Imaginative Ethnography (CIE).

Magdalena Kazubowski-Houston est professeure agrégée de théâtre à l’Université York où elle œuvre en Théâtre et performance, ainsi qu’en Anthropologie sociale. Son livre Staging Strife (2010) s’est mérité deux récompsense : l’International Qualitative Inquiry Outstanding Book Award et le prix Ann Saddlemyer de l’ACRT (2011). Elle est membre cofondatrice du Centre for Imaginative Ethnography (CIE).

Prairie Representative / Région des Prairies

Katrina Dunn is a recent hire in the University of Manitoba’s Department of English, Theatre, Film and Media where she is teaching in the Theatre Program. Her scholarly work explores the spatial manifestations of theatre, as well as ecocritical theatre. She won the Robert G. Lawrence Prize for an Emerging Scholar from CATR in 2015 and tied for first place in 2017. She has published in Performance Research and Canadian Theatre Review. Katrina’s long career as a stage director and producer has had considerable impact on the performing arts in Vancouver and has been recognized with numerous awards.

Katrina Dunn a récemment été embauchée au Département d’anglais, de théâtre, de cinéma et des médias de l’Université du Manitoba où elle enseigne dans le programme de théâtre. Ses recherches portent sur les manifestations spatiales du théâtre ainsi que sur l’écocritique théâtrale. Elle a remporté le prix Robert G. Lawrence pour les nouveaux chercheurs de l’ACRT en 2015, prix qu’elle a copartagé en 2017. Elle a publié des articles dans Performance Research et Canadian Theatre Review. La longue carrière de Katrina en tant que metteure en scène et productrice a eu un impact considérable sur les arts scéniques à Vancouver, en plus d’être récompensée par de nombreux prix.

Alberta and the Territories / Alberta et les Territoires

David Owen holds a PhD in Performance and Theatre Studies from York University, an MFA in Directing from the University of Calgary, and an MA in Dramatic Theory and Criticism from the University of Alberta. He is an award-winning scholar, playwright, director, actor, gamer, and member of the Playwright’s Guild of Canada (PGC). His book Player and Avatar: The Affective Potential of Videogames was published in June of 2017 and he is currently compiling two anthologies on digital performance in Canada for Playwrights Canada Press.

David Owen est détenteur d’un doctorat en théâtre et en Performance Studies de l’Université York, d’une maîtrise en pratique théâtrale (mise-en-scène), ainsi qu’une maîtrise en théorie et critique de l’Université d’Alberta. Il a été primé comme chercheur, dramaturge, metteur en scène, acteur, gamer et membre de la Guilde canadienne des dramaturges (PGC). Son livre Player and Avatar: The Affective Potential of Videogames a paru en juin 2017, et deux collections portant sur la performance numérique pour Playwrights Canada Press sont en voie de préparation.

British Colombia representative/ Colombie-Britannique

Kirsty Johnston is Associate Professor in the Dept. of Theatre and Film at UBC. She has served on CATR’s Heather McCallum, Richard Plant, and Robert G. Lawrence Award committees as well as CATR Exec. and conference planning committees. Her publications include Disability Theatre and Modern Drama: Recasting Modernism (Bloomsbury: 2016) and Stage Turns: Canadian Disability Theatre (McGill-Queen’s University Press: 2012). 

Kirsty Johnston est professeure agrégée au Département de théâtre et de cinéma de l’Université de la Colombie-Britannique. Elle a siégé aux comités des prix Heather McCallum, Richard Plant et Robert G. Lawrence de l’ACRT, aux comités de planification de conférences de l’ACRT, ainsi qu’au conseil d’administration de la même association. Ses publications incluent Disability Theatre and Modern Drama: Recasting Modernism (Bloomsbury, 2016) et Stage Turns: Canadian Disability Theatre (McGill-Queen’s University Press, 2012).

Members-at-Large / Membres sans designation régionale

Alana Gerecke is a settler dance artist and scholar. Her academic and artistic research practices cohere around embodied assembly. Her work—including her current book project, her Banting Postdoctoral research on choreographies of assembly (York U), and her recent co-edited issue of Canadian Theatre Review (2018)—explore the social and spatial lives of subtle and virtuosic choreographies in public spaces.

Née de parents issus du colonialisme de peuplement, Alana Gerecke est danseuse et chercheuse. Ses recherches et sa pratique artistique portent sur l’assemblée incarnée. Son travail – qui comprend un projet de livre, son postdoctorat Banting sur les chorégraphies d’assemblée (Université York) et la codirection d’un numéro de Canadian Theatre Review (2018) – examine la vie sociale et spatiale de chorégraphies subtiles et virtuoses dans les espaces publics.

Benjamin Gillespie is a PhD candidate in theatre and performance at The Graduate Center, CUNY in New York. He is Associate Editor of PAJ: A Journal of Performance and Art and Lecturer at Marymount Manhattan College. He has published articles and reviews in CTR, TRiC, Theatre Journal, Theatre Survey, PAJ, and Modern Drama. He was the recipient of the Robert Lawrence Prize in 2014 and has served on CATR/ACRT’s Richard Plant Prize Committee for the past two years.

Benjamin Gillespie est doctorant en théâtre et en performance au Graduate Center de la CUNY à New York. Il est rédacteur associé pour PAJ: A Journal of Performance and Art, et chargé de cours au Marymount Manhattan College. Il a publié des articles et des critiques dans CTR, TRiC, Theatre Journal, Theatre Survey, PAJ et Modern Drama. Il a reçu le prix Robert-Lawrence en 2014, et siège, depuis deux ans, sur le comité du prix Richard-Plant de l’ACRT/CATR.

James McKinnon is Arts and Humanities Tutor in Theatre at  Quest University in British Columbia. His research and teaching focus on devised performance and adaptation. As one of CATR’s elected members-at-large, he chaired the CATR Awards committee in 2017, and is also currently serving as CATR’s communications officer.

James McKinnon est Tuteur des arts et sciences humaines (théâtre) à Université Quest en Colombie-Britannique. Ses recherches et son enseignement portent sur les systèmes de performance et d’adaptation. En tant que membre sans désignation régionale du conseil d’administration de l’ACRT, il a présidé le comité des prix de l’Association en 2017 et agit actuellement à titre d’agent de communication.

Francophone representative / Membre francophone

Sylvain Lavoie is completing his PhD in Humanities at Concordia University where he teaches courses on literature, drama, and performance. He is also a part-time professor of theatre at the University of Ottawa and at the National Theatre School of Canada. The Francophone Representative for the CATR/ACRT since 2017, he acts as the editorial director of the “scène_s” collection at Les Herbes rouges publishing company.

Sylvain Lavoie devrait terminer bientôt son PhD in Humanities de l’Université Concordia où il est également chargé de cours en littérature, dramaturgie et performance. Il enseigne par ailleurs l’histoire et la théorie du théâtre à l’Université d’Ottawa et à l’École nationale de théâtre du Canada. Représentant francophone au conseil d’administration de l’ACRT depuis 2017, il dirige la collection « scène_s » de la maison d’édition Les Herbes rouges.   

Graduate Student Representatives / Étudiant.e aux cycles supérieurs

Mariel Belanger

“Wai̓, x̓ast sx̌lx̌ʕalt. Inca isk̓ʷist Cen cen, kn mut il nk ̓maplqs il n ̓sis ̓oolax̌ʷ.    Hello good day, my name is Mariel Belanger, I am from the Head of the Lake– Dry Creek, the northern part of the Syilx – Okanagan Nation.”

Mariel is dedicated to contributing in the growth of interdisciplinary arts as a method to engage Indigenous community, language, culture and act as a bridge to society telling stories of our time. She has a BFA in Interdisciplinary Performance from UBCO and is also a graduate of the Enowkin Centre’s NAPAT program. Mariel is an MFA SSHRC scholarship recipient and was recognized on the Deans list in 2013 and 2014.

« Wai̓, x̓ast sx̌lx̌ʕalt. Inca isk̓ʷist Cen cen, kn mut il nk ̓maplqs il n ̓sis ̓oolax̌ʷ. Bonjour, je m’appelle Mariel Belanger, je viens de Head of the Lake – Dry Creek, la partie nord de la nation Syilx-Okanagan. »

Mariel se consacre au développement des arts interdisciplinaires comme méthode pour engager la communauté, la langue et la culture autochtones et ainsi créer des ponts avec la société en racontant des histoires de notre temps. Elle détient un baccalauréat en beaux-arts avec spécialisation en interprétation interdisciplinaire de l’UBCO en plus d’être diplômée du programme NAPAT du centre Enowkin. Mariel est boursière du CRSH et s’est retrouvée sur la liste des doyens en 2013 et 2014.

Signy Lynch is a Ph.D Candidate in Theatre and Performance Studies at York University.  Her research interests include political performance, diversity in theatre, spectatorship, affect, and theatre criticism. Her dissertation investigates how direct audience address in contemporary performance in Canada can help audience members and performers to negotiate the complexities of twenty-first century life. She has published work in Canadian Theatre Review, alt.theatre and CdnTimes, and is a member of the board of directors of Cahoots Theatre.

Signy Lynch est doctorante dans le programme de Théâtre et performance à l’Université York. Ses recherches portent sur la performance politique, la diversité au théâtre, le spectatoriat, l’affect et la critique théâtrale. Sa thèse examine comment l’adresse directe au public dans la performance contemporaine au Canada peut aider les spectateurs et les performeurs à mieux faire face aux complexités de la vie au XXIe siècle. Elle a publié des articles dans Canadian Theatre Review, alt.theatre et CdnTimes, en plus d’être membre du conseil d’administration de Cahoots Theatre.

Appointed positions:

Treasurer / Trésorière

Sasha Kovacs

Membership Coordinator / Coordinatrice de l’adhésion

Selena Couture is an Assistant Professor at the University of Alberta, in Edmonton/Treaty 6 territory and Métis homelands. Her research engages with Indigenous performance, place, Indigenous languages and historiography with a parallel inquiry into performative constructions of whiteness. Publications include her monograph, Against the Current and Into the Light: Performing History and Land in Coast Salish Territories and Vancouver’s Stanley Park (McGill-Queen’s UP Native and Northern Series, Fall 2019), On this Patch of Grass: City Parks and Occupied Lands and an new co-edited version of Richard Brinsley Sheridan’s Pizarro. A central concern of her research is decolonizing methodologies in performance studies which take up settler responsibilities.

Selena Couture est professeure adjointe à l’Université de l’Alberta, Edmonton / territoire du Traité 6 et terres d’origines des Métis·ses. Ses recherches s’articulent autour de la performance, de l’espace, des langues et de l’historiographie autochtones en parallèle avec les constructions performatives de la question blanche. Parmi ses publications, notons Against the Current and Into the Light: Performing History and Land in Coast Salish Territories and Vancouver’s Stanley Park (McGill-Queen’s UP, coll. « Native and Northern », automne 2019), On this Patch of Grass: City Parks and Occupied Lands, ainsi qu’une nouvelle version coéditée de Pizarro de Richard Brinsley Sheridan. La décolonisation, dans les études de la performance, des méthodologies qui assument les responsabilités des colonisateurs constituent une préoccupation centrale de ses recherches.

Elections Officer / Directeur Générale des élections

Matt Jones is a doctoral candidate at the University of Toronto, where he researches the politics of war, terrorism, and racism in performance. He teaches at the University of Toronto Scarborough’s Department of Arts, Culture and Media and is the recent co-editor, with Barry Freeman, of a special issue of Canadian Theatre Review on “Post-Truth” in performance.

Matt Jones est doctorant à l’Université de Toronto où il étudie la politique de la guerre, du terrorisme et du racisme dans les arts de la performance. Il enseigne au Département des arts, de la culture et des médias de l’Université de Toronto à Scarborough, et a récemment codirigé, avec Barry Freeman, un numéro spécial de la revue Canadian Theatre Review portant sur la « post-vérité » dans les arts de la performance.

Equity Officer / L’Agent en matière d’égalité

Jill Carter (Anishinaabe/Ashkenazi) is a theatre practitioner and researcher. She works with many members of Tkaronto’s Indigenous theatre community to support the development of new works and to disseminate artistic objectives, process, and outcomes through community-driven research projects. Her scholarly research, creative projects, and activism are built upon ongoing relationships with Indigenous Elders, Artists and Activists, positioning her as witness to, participant in, and disseminator of oral histories that speak to the application of Indigenous aesthetic principles and traditional knowledge systems to contemporary performance.  

Jill Carter (Anishinaabe/Ashkenazi) est chercheuse et praticienne en théâtre. Elle travaille avec de nombreux membres de la communauté théâtrale autochtone de Tkaronto afin de soutenir le développement de nouvelles œuvres et la diffusion d’objectifs, de processus et de résultats artistiques par le biais de projets communautaires. Autant ses recherches savantes que ses projets créatifs et son activisme reposent sur des relations continues avec des personnes aînées, des artistes et des activistes autochtones ; à cet égard, elle joue les rôles de témoin, de participante et de disséminatrice d’histoires orales dont le cœur est l’application, à la performance contemporaine, de principes esthétiques autochtones et de systèmes de connaissances traditionnelles.   

Mentorship program coordinator / coordinatrice du programme de mentorat

Christine cricri Bellerose: movement performance artist, Shin Somatics® practitioner, Dance Studies PhD candidate at YorkU. Her scholarly contributions reflect her interdisciplinary expertise: theatre-dance performance and somatic theories, ecofeminism, phenomenology, historiography, and land-based learning. Through eco-performance-as-research, she inquires remembering and imagining creativity in its fundamental relationship to the land. She coordinates CATR mentorship’s program.

Christine cricri Bellerose : artiste en mouvement performatif, praticienne du Shin Somatics®, doctorante en études de la danse à l’Université York. Ses recherches reflètent l’éventail de son expertise interdisciplinaire : théories somatiques et de la performance en lien avec la danse-théâtre, l’écoféminisme, la phénoménologie, l’historiographie et l’apprentissage lié à la terre. Par l’entremise d’une approche de l’écoperformance comme recherche, elle se penche sur la question de la créativité de la mémoire et de l’imaginaire dans sa relation fondamentale avec la terre. Elle est coordinatrice du programme de mentorat de l’ACRT.