CATR Initiatives for 2016-17

Each year the CATR Board of Directors undertakes a series of initiatives in response to membership requests, needs, and questions. Some initiatives are ongoing while others have been designed with a specific deadline in mind. Below is a description of active initiatives for the 2016-17 academic year.

Emerging Scholar Task Force

In response to ongoing conversations about the state of graduate education in Canada, the challenges of the academic job market, and the precarious employment situation that many recent graduates encounter, CATR has initiated an emerging scholar task force for the 2016-17 year.

In June 2016, CATR sent out a call for task force members and was delighted to receive responses from sixteen interested individuals –graduate students, recently graduated PhDs, postdoctoral fellows, and faculty (see names below). We have created four subgroups within the task force, each of which is exploring a specific series of questions, as follows:

  • What has CATR done in the past to support this constituency? What is it doing now? What do its members think it could do better?
  • What are other humanities/arts-based scholarly associations in Canada and elsewhere doing to address the needs of these groups? What are the best practices?
  • Define larger trends in Arts/Humanities education – how are universities in Canada and elsewhere looking to support transition between PhD and careers? What strategies can we take from them? What new strategies might arise?
  • What resources (websites, blogs, services, etc.) are currently available for emerging scholars (grad students, altack, non-ac)? How can we share information about these resources and/or build on what already exists through networking, online collaborations, and other means?

The project has three-phases, which will culminate a list of recommendations to present to the CATR board at the May executive meeting. Please stay tuned. If you have questions, please email Marlis Schweitzer at schweit@yorku.ca.

Task Force members

Megan Andrews, PhD (York), Chalmers Arts Fellowship, Kelsey Blair, PhD candidate (SFU), Antje Budde, Associate Professor (U of T), Katrina Dunn, PhD student (UBC), Heather Fitzsimmons Frey, PhD (U of T), Postdoctoral candidate, (U of T), Alana Gerecke, PhD (SFU), Banting Postdoctoral fellow (York ), Anita Hallewas, MA student (UVic), Olivia Heaney, PhD student (McGill), Julia Henderson, PhD candidate (UBC), Stephen Low, recently graduated PhD (Cornell), Kimberly McLeod, PhD (York), Assistant Professor (Guelph), David Owen, PhD (York), sessional instructor (University of Alberta), Jessica Riley, PhD candidate (Guelph), Emily Rollie, Assistant Professor (Monmouth College), Sebastian Samur, PhD student (U of T), Marlis Schweitzer (CATR President).


 

Initiatives de l’ACRT pour 2016-2017

Chaque année, le conseil de l’ARCT lance des initiatives répondant à des demandes, besoins et questions provenant des membres. Certaines d’entre elles ont une durée indéterminée tandis que d’autres ont une échéance prévue. Voici une description des initiatives en vigueur pour l’année 2016-2017.

Comité de réflexion de jeunes chercheurs

En réponse à la conversation ambiante sur l’état des études avancées au Canada, les défis que pose le marché de l’emploi dans le domaine universitaire et la situation d’emploi précaire que vivent bon nombre de jeunes diplômés, l’ACRT a mis sur pied un comité de réflexion de jeunes chercheurs pour l’année 2016-2017.

En juin 2016, l’ACRT a lancé une invitation générale pour la formation de ce comité et a été ravi de recevoir une réponse de seize personnes intéressées, des étudiants aux cycles supérieurs, des diplômés récents du doctorat, des chercheurs postdoctoraux et des professeurs (voir la liste ci-dessous). Nous avons divisé le comité quatre sous-groupes qui explorent chacun une série particulière de questions :

  • Qu’est-ce que l’ACRT a fait dans le passé pour soutenir cette partie des membres? Que fait-elle maintenant? Que pourrait-elle mieux faire selon ces membres (sondage)?
  • Que font les autres associations de chercheurs en sciences humaines et en arts au Canada et ailleurs pour répondre aux besoins de ces groupes? Quelles sont les pratiques exemplaires?
  • Dans une optique de tracer des tendances plus larges dans la formation en sciences humaines et en arts, quelles sont les avenues adoptées par les universités canadiennes et étrangères pour soutenir la transition entre le doctorat et le début de la carrière? Quelles stratégies utilisées pourrions-nous adopter? Quelles nouvelles stratégies pourrions-nous voir émerger?
  • De quelles ressources (sites Web, blogues, services, etc.) les jeunes chercheurs profitent-ils actuellement (étudiants aux cycles supérieurs, chercheurs au parcours atypique ou faisant carrière hors des universités)? Comment diffuser ces ressources et faire croître ce qui existe déjà par le réseautage, la collaboration en ligne et d’autres moyens?

Le projet se déroulera en trois phases qui culmineront en une liste de recommandations soumise au conseil de l’ACRT lors de la réunion administrative du mois de mai. À suivre.

Membres du comité de réflexion

Megan Andrews, PhD (York), titulaire de la bourse de recherche Chalmers en arts, Kelsey Blair, candidate au doctorat (SFU), Antje Budde, professeure agrégée (U of T), Katrina Dunn, doctorante (UBC), Heather Fitzsimmons Frey, PhD (U of T), candidate postdoctorale (U of T), Alana Gerecke, PhD (SFU), titulaire de la bourse postdoctorale Banting (York), Anita Hallewas, étudiante à la maîtrise (UVic), Olivia Heaney, doctorante (McGill), Julia Henderson, candidate au doctorat (UBC), Stephen Low, nouveau diplômé du doctorat (Cornell), Kimberly McLeod, PhD (York), professeure adjointe (Guelph), David Owen, PhD (York), chargé de cours (University of Alberta), Jessica Riley, candidate au doctorat (Guelph), Emily Rollie, professeure adjointe (Monmouth College), Sebastian Samur, doctorant (U of T), Marlis Schweitzer (ACRT President).